Normal planlegger å åpne 50 nye butikker i Norge i løpet av 2018.
- Vi begynte det beinharde arbeidet med å undersøke hvilke produkter som kan inngå i sortimentet, priser, regler for parallellimport, markering av varer, toll og skatt, sier Jesper Dønnestad Brandt, daglig leder i Normal Norge til DN.
Dermed holdes det som ble lovet fra danske Normal i fjor: Kjeden skulle vokse hurtig i Norge.
- Vi kjører på så hurtig vi kan, uten å gå på kompromiss med vårt krav til størrelse og beliggenhet. Og så har vi istedet også kastet oss over Norge. Vi har åtte butikker nå, og vi vil gjerne gå i juleferie med ti butikker i Norge. Deretter skrur vi tempoet ytterligere opp neste år, sa administrerende direktør i Normal til Business.dk i november 2017.
Kundene skal gå på skattejakt
Siden den gang har Normal fortsatt å vokse innen varekategorien som kalles "bredt vareutvalg". Brandt mener ifølge DN at de ikke har noe direkte konkurrenter. De satser på at kundene skal komme innom jevnlig og etablere et fast handlemønster.
- Vi har prøvd å forklare hva kjeden består av mange ganger, men det er ikke noen som har noe av det samme. Butikkene er ganske likt bygget opp som TGR og Søstrene Grene med ganger frem mot kassen slik at kundene kan gå på en skattejakt. En stor andel av varene er kampanjevarer, og vi får inn 100 nye produkter hver uke i tillegg til det faste sortimentet.
Ifølge kjeden selv går deres forretningsmodell ut på å kjøpe inn varene der de er billigst.
- Vi er i stand til å konkurrere på markant lavere priser på merkevarer, på grunn av import av varer fra distributører over alt i europa. Vi kjøper varene der de er billigst og unngår samtidig dyre mellomledd i prosessen. Derfor kan du ofte spare 30-60% sammenlignet med markedsprisen.
Har kun egeneide butikker
Alle butikkene er egeneide, og Brandt mener de er et godt supplement til de allerede etablerte kjedene.
– Vi ser at vi drar utrolig mange kunder, og at butikkene som legger rundt oss drar nytte av trafikken vi skaper. Allerede er vi effektive nok til å ta opp kampen med de etablerte kjedene. Vi har ikke store kostnader til en stor organisasjon og tunge kampanjer. I stedet bruker vi sosiale medier, sier Brandt.
Satser foreløpig uten netthandel
Jesper Dønnestad Brandt og Michael Eeg eier 25 prosent av aksjene i selskapet. Den danske kjeden eier resten. Retailgiganten og Bestseller-eier Anders Holch Povlsen tok for halvannet år siden kontroll over kjeden.
Han eier både Jack & Jones, Only og Vero Moda, samt er aksjonær i Zalando og Miinto, og eier i hvitevarekjedene Schousen og White Away. Normal skal ha 1200 ansatte i Norge i løpet av 2018. Brandt mener kjeden foreløpig er rigget for fremtiden uten netthandel.
- Ja, det er faktisk mulig. På kort sikt er strategien å konsentrere seg om butikkene, men vi vet aldri hva som skjer om tre-fire år, avslutter Brandt til Dagens Næringsliv.
-