Penger er noe alle som skal stable en idé eller butikk på beina gjerne har fremst i pannebrasken. «Har idé og konsept, men mangler penger», har vært mang en gründers evige mare som har frarøvet dem nattesøvnen.
Uten penger blir det som kjent ingenting.
Christian Drabløs, med en master i økonomi og innovasjon med fokus på crowdfunding fra Universitetet i Agder, er trolig det nærmeste vi kommer en norsk ekspert på crowdfunding - eller folkefinansiering.
Han er også mannen bak den norske crowdfunding-plattformen Funde.no, og vi treffer ham på gründer-hangouten Mesh i Oslo for en liten prat.
Hodet på huggestabben
Han mener at mange bruker uforholdsvis mye og lang tid på å søke ulike statlige og private instanser i håp om støtte. En ting er selve søkerprosøkeprosessen. En annen ting er tiden det tar å få svar. Og når du først har valgt å søke på denne måten, så er resarchen og grovjobben gjort. Bruk det også i crowdfundingsammenheng da vel, er rådet fra Drabløs.
- Mange er redde for å legge hodet på huggestabben. De er rett og slett redde for å drite seg ut. Men crowdfunding er ingenting å frykte. Har du gjort jobben din er det bare å sette i gang. Da får du øyeblikkelig markedsført deg og ditt konsept, og responsen kan være formidabel. Du får faktisk betalt for å markedsføre deg selv, sier Drabløs.
Normalt er en crowdfundingperiode satt til 30 dager.
Umiddelbar respons for Flowmotion
Norske Flowmotion er et godt eksempel på umiddelbar respons og suksess. Flowmotion lager et «stativ» som bruker sensorer og elektriske motorer til å holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet.
Målet da de la ut konseptet på den internasjonale crowdfunding-plattformen Kickstarter var å få inn 30 000 dollar. Målet ble nådd i løpet av en time. Det stoppet først når 5508 interesserte hadde puttet inn 1,325 millioner dollar i prosjektet - eller 11,2 millioner kroner etter dagens kronekurs.
Dette er til dags dato den største norske crowdfunding-suksessen.
https://youtu.be/WdD8UBK7wfo
Og om man ikke når målet peker Drabløs på to spesifikke punkter:
- Ingen har sett deg og din idé - ergo ingen skade skjedd.
- Det kan tyde på et dårlig produkt eller idé som aldri skulle ha vært lansert.
Ved crowdfunding får man ifølge Drabløs en ganske rask og kontant tilbakemelding på om dette er liv laga og noe verden etterspør.
Enkelt og grundig
Drabløs mener at det som fungerer best på crowdfunding er enkle og forståelige konsepter, som potensielle «folkeinvestorer» intuitivt forstår. Han mener også at en video, som har med alle de nødvendige elementene for å forstå konseptet, er alfa og omega.
- Folk gidder ikke lese masse tekst for å forstå. Server dem budskapet på et sølvfat i form av en informativ og visuelt bra video, sier Drabløs.
Skal du etablere en nettbutikk så er rådet å prøve deg frem med få og veldig definerte produkter.
- Du får raskt en tilbakemelding på om dette er noe å gå videre med eller bare si stopp.
Svensk enkelhet
Enkelt var konseptet svenske Botanium lanserte på Kickstarter i januar. En selvvannende potte til blomster eller urter som i tillegg så bra ut.
Botanium ble det femte mest populære prosjektet på Kickstarter i januar. Da innsamlingsperioden var over hadde gutta sikret seg 1,1 millioner svenske kroner.
En pen potte som holder liv i plantene dine hadde folk både lyst på - og tro på.
Her kan du lese mer om hva Botanium-trioen mener var avgjørende for deres suksess.
- Konseptet deres var enkelt og forståelig. Et perfekt produkt og en god idé for crowdfunding, sier Drabløs, som ikke er overrasket over at dette ble en Kickstarter-suksess.
Produktet var klart definert, interessant for både damer og menn, den hadde et bra design og fremstår som nyttig.
Slik ser Botaniums vase ut.
Foto: Skjermdump fra Botanium.se
Belønning til mange små
Det å gi noe tilbake til de som har tro på deg og ditt er veldig viktig, poengterer Drabløs.
Flowmotion gir blant annet en «stabilisatorpinne» til alle som dyttet penger inn i prosjektet deres.
Tidenes nest mest suksessrike, norske crowdfunding-prosjekt er Linjer.co.
Klokker og designervesker i skinn er hva de holder på med. De klokket inn 7,5 millioner folkefinansierte riksdaler på Kickstarter.
- De traff bra med enkle og velutviklede produkter, sier Drabløs.
Suksessen de har hatt med crowdfundingkampanjer gjør at de nå ser metoden som en måte å finansiere virksomheten på.
Snarere enn å la et lite knippe investorer få stor innflytelse på beslutninger i bedriften, ønsker de å videreføre tradisjonen med å la et stort miljø av små aktører påvirke og finansiere produktutvikling og lanseringer.
- Vi sier nei til store investorer hele tiden. Grunnen til at vi gjør det, er at det strider mot kjernen i merkevaren vår. Linjer.co er et merke bygget rundt et community og investorer har andre incentiver for å investere enn det forbrukerne selv har. De fleste merkevarer lager kanskje 2 - 3 prototyper før lansering, mens vi kan kjøre 6 - 7 runder med prototyper før vi lanserer for å få ting perfekt. Det er ikke alltid at investorer er åpne for en slik tankegang, sa Linjer-gründer Roman Khan til eHandel.com i november i fjor.
De to co-gründerne Roman Khan og Jennifer Chong planla å selge sko på nettet, men endte opp med å lære masse om skinn og startet designstudioet Linjer.co. I 2015 solgte de vesker og klokker på nett for 40 millioner.
Foto: Linjer
Lojalitetsbygging
1028 personer satset penger på veskene, mens hele 4771 personer hadde stor tro på klokkene til Linjer.
Alle disse fikk enten en klokke eller en veske tilbake som takk.
Drabløs mener de 5799 som spyttet inn penger i Linjer-prosjektet kommer til å være tro mot, og prate varmt om, Linjer i lang tid fremover.
- Ved neste korsvei når det trengs penger for ytterligere vekst vil det være naturlig å spørre denne «menigheten» om de vil bidra med penger. Sannsynligheten for at mange svarer ja er veldig stor. Og med en klokke på armen eller en veske i hånden: Hva tror du de som tror på Linjer prøver å få venner og bekjente til å kjøpe neste gang de skal ha seg en veske eller klokke? spør Drabløs retorisk.
Kort oppsummert på tampen, her er noen råd som kan gi deg suksess på crowdfundings-fronten:
- Ha et enkelt, gjennomarbeidet og definert produkt eller konsept.
- Bruk tid på å lage en informativ og visuell video som sier alt om hva du vil. Lengden bør være på 1.30-2.30 minutter. «Show, don´t tell» er hva som gjelder.
- Husk belønninger. 5-10 «attraktive belønninger».
- Sørg for at du har fått nok respons og gjort «forhåndssalg» slik at det ikke står 0 kroner når kampanjen starter. La de du vet kommer til å støtte deg sette inn penger før kampanjestart. Det trigger «crowden» til å følge på.
- Tillit er viktig. Du og ditt konsept/produkt må fremstå som hel ved.