Investeringsselskapet Verdane Capital, etablert i Norge i 1985 av Birger Nergaard som Four Seasons Venture - senere omdøpt til Verdane Capital i 2003 - er store på investeringsfronten i svenske nettbutikker, skriver Dagens Industri.
De skal ifølge det svenske nettstedet ha pløyd inn milliarder av kroner i ulike nettbutikker de siste årene. To av selskapene, Boozt og MatHem, skal ifølge partner Staffan Mölndal på børs i henholdsvis 2017 og 2018.
Verdane Capital har spyttet inn betydelige summer i svenske MatHem.se, og de har også eierinteresser i den norske motsatsen Kolonial.no.
Les også: - Hvorfor skal jeg besøke en butikk, når jeg kan gjøre det samme på nett?
Klokkertro på netthandel
Mölndal, som har bakgrunn fra blant annet Harvard Business School, har ansvaret for et 30-talls nettselskaper Verdane Capital har eierskap i.
Han har klokkertro på nettbutikker fremfor fysiske butikker. Kanskje ikke et veldig overraskende syn med tanke på hva slags gods han forvalter.
- De som er store på nett vinner både mot de som er små online, og de store fysiske butikkene, sier han til det svenske nyhetsnettstedet.
Uttalelsen baseres på en hemmelig rapport fra Swedbank i fjor. Her kommer det angivelig frem at de fysiske butikkene i Sverige når høydepunktet i år, og at de allerede fra neste år vil merke en markant nedgang som et resultat av stadig økende netthandel. Og denne utviklingen vil gjøre seg gjeldende i flere år.
Les også: - Frykter butikkdød og øde kjøpesentre
Mölndal sier at Sverige vil oppleve en massiv butikkdød.
- Det starter med familieeide butikker på småsteder, og siden spre seg til kjøpesentre på mindre plasser. I England bygger man om mange mindre kjøpesentre til netthandelslager. Det samme vil skje i Sverige, sier Mölndal.
Ser ikke like dystert på det
Ikke alle har et like dystert syn på fremtiden for fysiske butikker. Andreas Svensson, netthandelsekspert i HUI Research, mener at en symbiotisk omnikanal-løsning er svaret.
- En stor del av netthandelmarkedets vekst skyldes fysiske butikkjeder, alternativt nettbutikker som bygger strategiske butikker. Flere og flere kunder begynner å venne seg til at en butikk skal eksistere både på nettet og i fysisk form, sier Svensson.
Les også: Nye konsepter bærer frukter for Oslos magasiner og kjøpesentre
(Foto: Verdane Capital)