ANNONSE

Norsk-kinesisk handelsavtale er i boks - JD.com skal selge norsk sjømat til nettkunder i hele Kina

Norsk-kinesisk handelsavtale er i boks - JD.com skal selge norsk sjømat til nettkunder i hele Kina
Denne uken signerte Norges Sjømatråd og den kinesiske nettgiganten JD.com en avtale som åpner for salg av norsk sjømat til kinesiske nettkunder.
Bilde: Norges Sjømatråd
Bjørn Skomakerstuen

Den politiske, klamme hånden som har forsuret handelsklimaet mellom Norge og Kina er i ferd med å slippe taket. Nå kan det bli lakse-fest i Kina.

ANNONSE

Onsdag denne uken var det storfint besøk i den norske ambassaden i Beijing, skriver Aftenposten

Cao Xin, direktør for ferskmat i den kinesiske nettgiganten JD.com, og fiskeriutsending Sigmund Bjørgo fra Norges Sjømatråd, inngikk en avtale som åpner for salg av norsk sjømat til JD.coms nettkunder i Kina.

Levering til 363 kinesiske byer

JD.com har nesten 270 millioner kunder, og omsatte i fjor en rekke ulike varer for nesten 820 milliarder kroner.

JD Fresh Food, et av flere underselskap, spesialiserer seg på ferske matvarer direkte til forbruker i 363 kinesieks byer.

Avtalen er som ble inngått er første steg mot noe stort.

Klimaet mellom Kina og Norge har i flere år vært iskaldt etter tildelingen av Nobels fredspris til den regimekritiske kineseren Liu Xiaobo i 2010.

LES OGSÅ: Alibaba på sjarmoffensiv i Norge

Varmere klima

Den nysignerte avtalen er en ikke-bindende avtale om at det kinesiske selskapet skal begynne å kjøpe fisk og sjømat fra norske produsenter.

Ifølge Bjørgo kan en slik avtale bare inngås på grunn av en normalisering mellom de to nasjonene.

Han er ikke et øyeblikk i tvil om at dette kan gi store muligheter for norske eksportører. Han sier til avisen at når den kinesiske nettgiganten viser så sterk interesse for å selge norsk sjømat i det kinesiske markedet, så viser det samtidig hvilken sterk posisjon Norge har innen sjømat.

Norges Sjømatråd tror at en normalisering av lakse-handelen til Kina kan gi Norge en markedsandel for den berømte fisken i Kina på 65 prosent i 2025.

JD.com skriver følgende i en e-post til Aftenposten:

«Kinesiske forbrukere ønsker i økende grad å kjøpe norsk sjømat, som blir ansett som trygg og av høy kvalitet. Markedet for nettsalg av ferskvare i Kina er fortsatt ungt, men prognoser tyder på eksplosiv vekst i årene som kommer».

 

Del artikkel: