Onsdag denne uken var det storfint besøk i den norske ambassaden i Beijing, skriver Aftenposten.
Cao Xin, direktør for ferskmat i den kinesiske nettgiganten JD.com, og fiskeriutsending Sigmund Bjørgo fra Norges Sjømatråd, inngikk en avtale som åpner for salg av norsk sjømat til JD.coms nettkunder i Kina.
Levering til 363 kinesiske byer
JD.com har nesten 270 millioner kunder, og omsatte i fjor en rekke ulike varer for nesten 820 milliarder kroner.
JD Fresh Food, et av flere underselskap, spesialiserer seg på ferske matvarer direkte til forbruker i 363 kinesieks byer.
Avtalen er som ble inngått er første steg mot noe stort.
Klimaet mellom Kina og Norge har i flere år vært iskaldt etter tildelingen av Nobels fredspris til den regimekritiske kineseren Liu Xiaobo i 2010.
LES OGSÅ: Alibaba på sjarmoffensiv i Norge
Varmere klima
Den nysignerte avtalen er en ikke-bindende avtale om at det kinesiske selskapet skal begynne å kjøpe fisk og sjømat fra norske produsenter.
Ifølge Bjørgo kan en slik avtale bare inngås på grunn av en normalisering mellom de to nasjonene.
Han er ikke et øyeblikk i tvil om at dette kan gi store muligheter for norske eksportører. Han sier til avisen at når den kinesiske nettgiganten viser så sterk interesse for å selge norsk sjømat i det kinesiske markedet, så viser det samtidig hvilken sterk posisjon Norge har innen sjømat.
Norges Sjømatråd tror at en normalisering av lakse-handelen til Kina kan gi Norge en markedsandel for den berømte fisken i Kina på 65 prosent i 2025.
JD.com skriver følgende i en e-post til Aftenposten:
«Kinesiske forbrukere ønsker i økende grad å kjøpe norsk sjømat, som blir ansett som trygg og av høy kvalitet. Markedet for nettsalg av ferskvare i Kina er fortsatt ungt, men prognoser tyder på eksplosiv vekst i årene som kommer».