Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk kjede går for svenske storbyer - lunkne til netthandel

Fysiske butikker oppfordres til å skape unike kundeopplevelser - møter motstand fra politikerne
Follestad har i dag 11 butikker, tre av dem i Oslo sentrum. Nå ser kjeden mot Sverige.
Foto: eHandel.com
Magnus Hjelle

Medeier Ola Mæle i Follestad-kjeden vil heller ta kjeden til Sverige enn utenfor Stor-Oslo.

ANNONSE

Follestad-kjeden økte omsetningen fra 172 millioner i 2016 til 190 millioner kroner i fjor. 

De åpnet to nye butikker mot slutten av fjoråret, men det er ikke bare nyetableringene som bidrar til veksten sier Mæle til Finansavisen.

Ikke opptatt av andre byer i Norge

- Veksten i sammenlignbare butikker var på om lag 5,4 prosent, og det er vi stolte av. Follestad går mot strømmen. 

De to nyetablerte butikkene var i Drammen og i Oslo, foreløpig er det ikke noen planer om å ekspandere i Norge. Mæle tror at leieprisene skal ned i årene som kommer, og ser mot Gøteborg og Stockholm etter nye lokaler. 

- Vi er ikke så opptatt av andre byer i Norge, av flere årsaker. Blant annet er vi nødt til å ha mye folk rundt oss, og da ser vi heller mot Gøteborg og Stockholm, sier Mæle. 

Lite netthandel

Follestad har en økt satsing på nett, men omsetningen herfra er bare en liten andel av totalomsetningen. 

- Vi har brukt en del tid på å investere i nettbutikken, men vi tror ikke den voksne mannen sliter seg ut på nettbutikk surfing. For å si det enkelt: En dress må prøves. 

De ser på nettet som en kommunikasjonsplattform, ikke bare en ren salgskanal. 

- Min generasjon har såvidt oppdaget nettet. Samtidig må vi forberede oss på den nye forbrukeren som kommer når den nye generasjonen tar over kjøpekraften, sier Mæle til Finansavisen. 

Ola Mæle kjøpte seg inn i Follestad med 50 prosent eierskap i 2014. William Follestad, fjerde generasjons kjøpmann, eier 25 prosent og hans far, Bengt Follestad, de resterende 25 prosentene. 

Del artikkel: