ANNONSE

Norsk kundeavis-app solgt for et tosifret millionbeløp - slik skal de nye eierne vokse videre

Norsk kundeavis-app solgt for et tosifret millionbeløp - slik skal de nye eierne vokse videre
Andreas Jørgensen (t.v) og Christian Birch har blitt enige om en avtale som gjør at Jørgensen og hans medgründere får et "tosifret millionbeløp".
Foto: ShopGun
Ole Martin N. Evensmo

For få dager siden ble det kjent at et dansk selskap kjøper den norske appen Mattilbud for et tosifret millionbeløp. Nå satser danskene på kraftig vekst i Norge.

ANNONSE

Den norske appen Mattilbud kjøpes opp av danske ShopGun. Oppkjøpet ble offentliggjort  denne uken. Prislappen er ikke kjent, men partene opplyser om at det dreier seg om et "tosifret millionbeløp".

Med oppkjøpet av Mattilbud blir ShopGun den største tilbyderen av digitale kundeaviser og tilbuds-apper i både Norge og i Skandinavia. Ifølge danskene kan de nå etter å ha erhvervet den norske appen skilte med omlag 1 million aktive brukere i måneden. 

- Mattilbud ønsket en ny eier som kunne løfte appen til det neste nivået i tettere samspill med store annonsører i dagligvarehandelen og deres mediebyråer. ShopGun har allerede et godt fotfeste i det norske markedet, med god dialog og kjennskap blant de ledende retailkjedene, men med Mattilbud på laget øker rekkevidden betydelig blant norske forbrukere. ShopGun og Mattilbud tilbyr en unik mulighet for å fremvise gode tilbud og søke i digitale kundeaviser med attraktiv og intuitiv brukerfunksjonalitet, sier Christian Birch, gründer og CEO i ShopGun.

Gedigen app-suksess fra studentlivet

Mattilbud ble startet av Andreas Jørgensen, Stian Bøe, Christian Rasmussen og Njaal Christoffer Almestad Gjerde mens de studerte på NTNU. Appen har etter hvert blitt lastet ned mer enn en millioner ganger har og angivelig nærmere 300 000 månedlige aktive brukere i Norge. 

- En app som når ut til så mange mennesker, og som i tillegg deler informasjon om de beste tilbudene til enhver tid, har et enormt potensial. Det er det ingen tvil om! Vi har god dialog med en rekke store norske retailers fra før, men vi merker nå en økende interesse når vi også kan jobbe med Mattilbud-appen, sier Birch fra ShopGun.

Parallelt med at de norske gründerne bygget opp sin app her i Norge, gjorde danske Shopgun det samme i Danmark. Shopgun ble startet i 2009 og har i dag cirka to millioner nedlastninger i Danmark. For å vokse videre lanserte de etter hvert også en norsk utgave, som ifølge Shopgun har blitt lastet ned 300 000 ganger. Ikke verst, men for offensive dansker var dette ikke nok og de gikk til innkjøp av sin norsk app-konkurrent Mattilbud.

- Jeg er overbevist om at ShopGun er riktig sted for den populære Mattilbud-appen. På denne måten får Mattilbud leve videre, utvikle seg og bli enda mer populær for både forbrukere og annonsører, sier medgründer og tidligere daglig leder av Mattilbud, Andreas Jørgensen.

To apper - én eier

ShopGun alene har altså i dag mer enn 300 000 nedlastinger i Norge og skiller seg ut med sin teknologi som gjør at man kan søke etter varer man ønsker å finne på tilbud, for deretter å få oversikt over hvor det eventuelt er tilbud på varen i nærheten av der man befinner seg.

ShopGun-appen skiller seg fra Mattilbud ved å også ha andre varegrupper enn matvarer, eksempelvis elektronikk. De to appene er altså ikke helt like og vil ifølge de nye eierne leve side og side i tiden fremover.

Del artikkel: