ANNONSE

Norsk Kundebarometer: Flytoget og Finn.no til topps i kundetilfredshet

Norsk Kundebarometer: Flytoget og Finn.no til topps i kundetilfredshet
For første gang siden 1996 har to bedrifter lik poengsum på førsteplass, og deler dermed Kundetilfredshetsprisen 2017. Finn.no og Flytoget oppnår begge en kundetilfredshet på 85,1 poeng.
Foto: Flytoget/Pressebilde
Netthandel

Forbrukerne har talt. Flyplass-anbringer og nettannonsør er best likt blant nordmenn.

ANNONSE

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 8300 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen har over 160 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer fått sin dom i årets undersøkelse.

Og på toppen av pallen finner vi to selskaper som fikk nøyaktig samme poensgsum: Flytoget og Finn.no.

Kundefavoritter holder stand

- Dette er bedrifter som har ligget i toppen av Norsk Kundebarometer i lang tid så det er ingen overraskelse at disse inntar pallen i år. Slik jeg kjenner disse bedriftene så arbeider de kontinuerlig med å forbedre seg ved å tilby høy kvalitet og effektive løsninger for sine kunder. Fullt kundefokus i et langsiktig perspektiv er et godt kjennetegn på de beste bedriftene, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI

Som tidligere år er det mange gjengangere i toppen. Men en og annen overaskende nykommer finner sin plass på Topp 10-listen. I år er det en bank.

- Alle de ni øverste har vært gjengangere på Topp 10-listen, så den største overraskelsen i år Handelsbanken, som var nummer 25 i fjor, sier Silseth.

Tilfredsheten råder

Resultatene viser at kundetilfredsheten aldri før har vært høyere i Norge samlet sett. I gjennomsnitt oppnår bedriftene en kundetilfredshet på 72,3 poeng, noe som kjennetegner en tilfreds kundemasse. Det er derimot store forskjeller på topp og bunn.

- Selv om tilfredsheten i snitt aldri har vært høyere er det fremdeles mange bedrifter som har stort forbedringspotensial, understreker Silseth.

Mens vinnerne fikk 85,1 poeng, får bunnplasserte Skagen Fondene 55,6 poeng.

Topp 10- listen:

  • Flytoget - 85,1 poeng
  • Finn.no - 85,1 poeng
  • Volvo - 84,4 poeng
  • Vinmonopolet - 83,8 poeng
  • Toyota - 83,7 poeng
  • Skandiabanken - 82,9 poeng
  • Chess - 82,5 poeng
  • Haugenbok.no - 82,2 poeng
  • Gudbrandsdal Energi - 82,2 poeng
  • Handelsbanken - 81,8 poeng
  • BMW - 81,8 poeng

(Kilde: Norsk Kundebarometer 2017)

Del artikkel: