ANNONSE

Norsk nettgründer invitert tilbake til verdens største netthandelskonferanse

Norsk nettgründer invitert tilbake til verdens største netthandelskonferanse
Magnus Hjelle

Man skulle kanskje ikke tro at et selskap som i all hovedsak driver med radonmåling skulle få verdens øyner rettet mot seg, men det var før Airthings begynte å gjøre det godt gjennom Amazons markedskanaler.

ANNONSE

Tidligere i vår ble Øyvind Birkenes, administrerende direktør i Airthings, invitert til Internet Retailer Conference (IRCE) i Chicago for å holde et foredrag om Airthings og suksessen på Amazon. 



Øyvind Birkenes fra Airthings holdt foredrag på IRCE. Foto: Pressefoto

Etter foredraget har han fått mange gode tilbakemeldinger, kan eHandel.com avsløre.

- Tilbakemeldingene etter foredraget har vært overveldende. Jeg tror mange kjente seg igjen i utfordringer de sto foran, og da er det selvsagt interessant å se - med noen ganske konkrete tips - hvordan man kan løfte salget på nett. Amazon er der alle vil være, men jobben gjør seg ikke selv. Det er viktig å forstå, sier Øyvind Birkenes, administrerende direktør i Airthings. 

Vi i eHandel.com gjorde tidligere i sommer et lengre intervju med Øyvind Birkenes om suksessen til Airthings.

Ønsker å være åpne

Det er ikke tilfeldig at Birkenes valgte å stille opp som foredragsholder på IRCE. Hans mål er at Airthings skal være transparente. 

- Vi ønsket å være svært åpne og dele erfaringene våre. Selv fra Amazon sitt synspunkt er Airthings et skoleeksempel på hvordan man kan utnytte Amazon-plattformen. Jeg tror mange virksomheter kan utnytte Amazon enda bedre, men selv om måten vi har jobbet på har fungert fantastisk for oss må hvert enkelt selskap finne den beste løsningen for sine produkter, sier Birkenes. 

Og man må heller ikke være en storaktør på Amazon for å få glede av rådene Birkenes gir, hevder han selv. 

Birkenes er allerede invitert tilbake til verdens største netthandelskonferanse neste år.

 

Imponert finsk innovasjonsekspert

En av dem som hørte Birkenes på IRCE, var finske Harrti Suomela fra Business Finland. Han sitter også i styret til Nordic Innovation House i Palo Alto. 



Harrti Suomela fra Business Finland Foto: Pressefoto

Suomela syns det var spesielt interessant å høre om hvordan Airthings har forholdt seg til kunder på Amazon. 

- Jeg liker spesielt hans måte å plassere kunden i sentrum av prosessen. Det var interessant å høre hvordan Airthings tett lytter til kunder og hvordan det norske selskapet forholder seg til negative tilbakemeldinger på Amazon av konkurrerende produkter, samt hvordan de sørger for å lære av negative tilbakemeldinger de selv får. I tillegg til at det var en presentasjon av et interessant nordisk selskap, var det også en av de mest informative sesjonene på IRCE i år, sier Suomela. 

Veldig verdifult

Han legger spesielt vekt på to elementer som han mente var nyttig for de som hørte foredraget. 

- For de som deltok, vil jeg si at de praktiske eksemplene og tipsene som er basert på hvordan Airthings har jobbet med optimalisering og konvertering er veldig verdifullt, sier Suomela. 

Suomela mener at Birkenes var god på å få frem verdien av kundenes tilbakemeldinger. 

- Som et eksempel påpekte Øyvind den sanne verdien av å ikke bare følge tilbakemeldingene fra egne kunder online, men også hvorfor det er svært viktig å analysere tilbakemeldingene fra kunder av konkurrerende produkter, sier Suomela. 
 
Avslutningsvis mener finnen at Birkenes har forstått hvordan man benytter Amazon som en markedskanal. 
 
- Airthings har virkelig forstått når og hvordan man bruker AMS (Amazon Marketing Services), og det synes å være en nøkkel til deres suksess, oppsummerer Suomela.

Døråpner for andre med internasjonale ambisjoner

Øyvind Birkenes fikk med andre ord svært gode tilbakemeldinger på sitt foredrag på IRCE i Chicago, noe som kan hende kan fungere som en døråpner for andre norske selskaper som ønsker å markere seg internasjonalt. Birkenes har tidligere sagt til eHandel.com at flere norske selskaper burde forsøke seg på Amazon. 
 


Øyvind Birkenes fra Airthings holdt foredrag på IRCE. Foto: Pressefoto - De aller fleste produkter kan selges der. B2B-produkter kan selge der. B2C-selskaper kan helt klart jobbe der og burde komme seg inn der i større grad. Remarkable, Huddly, Staaker og Playfinity, er blant selskaper som burde prøve seg der. Det er mange som helt sikkert bør satse på Amazon, sa Birkenes da vi snakket med ham tidligere i sommer.
 
Nå gjenstår det å se om Birkenes kan toppe årets prestasjon på neste års IRCE. 
 

Del artikkel: