ANNONSE

Norsk netthandel runder 105 milliarder kroner i år

Norsk netthandel runder 105 milliarder kroner i år
Lille Vinkel Sko gjør det bra på nett. Her fra nettbutikken og lageret på Etterstad i Oslo.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

16 prosent vekst det siste året og mer enn 105 milliarder kroner i omsetning. Norsk netthandel er i støtet.

ANNONSE

For ellevte år på rad tegner den toneangivende analysen Norsk E-handel et bilde av et digitalt Norge i rivende utvikling.

Norsk netthandel opplever 16 prosent vekst på ett år - og runder for for første gang 100 milliarder kroner i omsetning, skriver betalingsleverandøren Dibs i en pressemelding.

Det er dog svært viktig å merke seg at tallene inkluderer både varer, reiser og tjenester. Varehandelen står for 31 prosent, altså 32,6 milliarder kroner. Reiser utgjør 50 prosent, altså 50,2 milliarder kroner. Resterende 19 prosent (20 milliarder kroner) er tjenester som kinobilletter, forsikringskjøp eller pengespill.

Hurtig vekst

Rapporten Norsk E-handel 2017 tar i år temperaturen på et digitalt Norge i imponerende utvikling. Med mer enn en fordobling av omsetningen over de siste fem årene fra 51,8 milliarder kroner i 2012, passerer norsk netthandel i år 105 milliarder kroner i omsetning, hvilket er 16 prosent mer enn i fjor da norsk netthandel omsatte for 90,6 milliarder kroner.

- Går vi fem år tilbake ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk netthandel ville fordobles på bare fem år. Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen - som for eksempel dagligvarer og forsikringer som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene, sier Johanna Tell, Partner Manager i Dibs Payment Services, som er en del av Nets.

Mobilen regjerer

Det er særlig én faktor som har avgjørende betydning: Andelen av nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen runder 54 prosent - en enorm stigning på 170 prosent siden 2012 - da bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.

- Det kan ikke sies tydelig nok. Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen. Så jeg ser kun én vei denne utviklingen kan ta, sier Tell og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Norge er helt i front

Ser man på omsetningen i Skandinavia ligger vi utrolig nærme hverandre med henholdsvis 105,1 milliarder kroner i Norge, 105,7 milliarder kroner i Danmark og 106,4 milliarder kroner i Sverige.

Men tar man høyde for at antallet forbrukere i alderen 15-74 år er nesten 10 prosent høyere i Danmark, og at Sverige har mer enn 86 prosent flere innbyggere i aldersgruppen, er det ingen tvil; Norge er helt i front.

I Finland omsetter netthandelen for 79,7 milliarder kroner, så her ligger de noe etter sine nordiske naboland.

- Overordnet sett er det stor likhet mellom de nordiske markedene. Det er stor fremgang i alle fire landene, lik som mobilhandelen stormer frem på alle markeder. Ser vi på betaling, har vi derimot vidt forskjellige preferanser. I Danmark er betalingskortet den helt store vinneren, mens nettbanken er altoverskyggende i Finland. Svenskene er glade i å betale med faktura, og her i Norge står både PayPal og kortbetaling sterkt, forteller Tell.

Beretningen om en ventet kjøpsenterdød

Den massive fremgangen i netthandelen kan bli en hemsko for den fysiske detaljhandelen, hvis man skal tro framtidsutsiktene fra Dibs’ egen netthandelsekspert Patrik Müller.

Han følger nøye med på det amerikanske markedet, som ifølge ham selv typisk er 6-7 år foran det skandinaviske markedet i utviklingen.

- En av de mest synlige tendensene som vi ser i USA akkurat nå er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9 000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt. Rett og slett fordi forbrukerne foretrekker å kjøpe varene sine på nett. Tendensen er kanskje ikke overraskende, men den understreker at bedriftene blir nødt til å omstille seg. Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, sier Müller avslutningsvis.

Del artikkel: