Den norske leverandøren av robotlager Element Logic, forventer en omsetning pÃ¥ 800 millioner kroner i Ã¥r. Samtidig forutser selskapet en vekst pÃ¥ 40 prosent fremover, nÃ¥r lager- og logistikkbransjen i Europa tar i bruk robotisert lagervirksomhet for fullt.Â
Element Logic har blant annet levert robotlager til store selskaper som XXL, Jollyroom og Boozt.Â
- Vi ser at terskelen for Ã¥ bruke robotbasert teknologi synker. For 3-5 Ã¥r siden trodde vi at markedet skulle flate ut i Norge, men i stedet ser vi en klar vekst. Flere og flere bedrifter ser pÃ¥ automatisering av lager. Vi har bÃ¥de lengst erfaring, og de mest moderne og attraktive løsningene. Vi er klare til Ã¥ ta den store veksten som kommer, sier Dag-Adler Blakseth, konsernsjef i Element Logic, i en pressemelding.Â
Lanserer ny robotarm
Selskapet ligger i front internasjonalt for robotiserte lagerløsninger, og lanserer nå en ny robotarm som jobber sammen med både større roboter og mennesker. Løsningen er bygget på Element Logics programvare sammen med det norskutviklede systemet AutoStore og det amerikanske RightHand Robotics.
AutoStore-roboter kjører rundt og henter kasser, mens en helt ny robot-hÃ¥nd plukker og sorterer gjenstander.Â
– Alle bransjeekspertene snakker om robotisering og peker på at dette er fremtiden for bransjen. For oss er det derfor ekstra spennende å vise fram det norske svaret på utfordringene alle i bransjen står ovenfor, sier Blakseth.
- Markedet begynner å bli modent
Norske selskaper har vært tidlig ut med robotiserte lager, mye pÃ¥ grunn av høye kostnader i form av leie, lønn og høyere krav til kvalitet. NÃ¥ vokser markedet ogsÃ¥ raskt i utlandet, og Element Logic har identifisert cirka 500 potensielle kunder innenfor sine prioriterte segmenter de nærmeste Ã¥rene.Â
I dag har Element Logic virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Benelux, Frankrike og Storbritannia.Â
- Vi har mange kunder som vokser, og mange kunder som allerede snuser på automatiserte lager. Markedet begynner virkelig å bli modent, og vi er klare til å kapitalisere på veksten vi allerede ser. Dette er både industrikunder og produksjonskunder, og typiske vekstbedrifter som får mer og mer logistikk å håndtere. De bør automatisere lagervirksomheten for å opprettholde og tilegne seg enda mer konkurransekraft, forklarer Blakseth.