ANNONSE

Norsk utenlandshandel på nett gleder svenskene

Ole Martin N. Evensmo

Norske netthandlere er svenske nettbutikkers viktigste utenlandskunder. Også et annet land i Norden, er viktig for svenskene.

ANNONSE

For de som følger nøye med på utviklingen, er det ikke overraskende tall PostNord serverer i sin ferske rapport «E-barometeren 2015», men det er alltid fint med tall som underbygger våre antakelser.

Det svenske logistikkselskapet har spurt svenske netthandlere som selger utenlands om hva som er deres viktigste utenlandsmarked. 43 prosent svarer Norge:


utenlandshandel

utenlandshandel

Logistikkselskapet har også spurt svenske netthandlere om hvilke land de har solgt varer til en eller annen gang det siste året. Da topper Finland listen, med Norge som en god nummer to:

  • Finland 81%
  • Norge 78%
  • Danmark 69%
  • Storbritannia 24%
  • Tyskland 35%
  • Frankrike 19%
  • Nederland 19%
  • Spania 15%
  • Italia 13%
  • Russland 11%
  • Øvrige land i Europa 20%
  • USA 16%
  • Canada 6%
  • Øvrige land i Nord-, Mellom- eller Sør Amerika 3%
  • Kina 3%
  • Japan 4%
  • Øvrige land i Asia 3%
  • Australia 5%
  • Andre 3%

Aktører som Dustin, NetOnNet, CDON, Nelly, Lekmer, Skruvat, Byttdekk, H&M, Ikea, Coolstuff og Animail, er blant de svenske selskapene som satser stort i Norge. De som følger det nordiske markedet nøye, kan få inntrykk av at "alle" svenske nettbutikker satser utenlands. Det er en sannhet med modifikasjoner. Ifølge PostNords undersøkelse har fire av ti svenske nettbutikker ikke noe salg utenlands, og av de som satser utenfor Sveriges grenser er det kun halvparten som har mer enn 3 prosent av sitt salg i utlandet.

Del artikkel: