Villoid-grĂ¼nderne Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen slet i vinter med Ă¥ fĂ¥ fart pĂ¥ ideen sin som kort fortalt handler om sosiale medier, merkevarer, «influencers» og en netthandelsplattform.
Men en liten endring av forretningsmodellen underveis i prosessen har igjen fĂ¥tt fart pĂ¥ sakene, skriver Shifter.
Etter Ă¥ ha fĂ¥tt mye oppmerksomhet etter at de ble valgt ut til Ă¥ være med i akselaratoren til 500 Startups for et Ă¥r siden, samt at de fikk med seg moteprofilen Alexa Chung pĂ¥ laget, gjorde sitt til at de lĂ¥ pĂ¥ «best apps»-listen til Apple i USA, Storbritannia og en drøss med andre land.
Shopping pĂ¥ alle flater
Fra før Ă¥ handle mye om appen, er det nĂ¥ shopping pĂ¥ alle flater som gjør seg gjeldende. Tech-nettstedet Shifter omtaler de som et slags moteverdenens Instagram. Men Villoid satser nĂ¥ enda mer mot ren e-commerce via sĂ¥kalte influencere eller personer med relevante følgere i sosiale medier.
- Vi har lært en del om hva «influencere» og vĂ¥re «fashion brands» vil ha, og ikke minst hvordan dagens online-kjøpere tenker og hva som er kjøpsutløsende. MĂ¥ten vi shopper pĂ¥ er i enorm endring og det er en stor mulighet for oss, sier Kvisvik til nettstedet.
Egen netthandelsplattform
Snertingdalen sier at de har bygget en løsning hvor de ulike merkevarene kan sette opp en egen butikk hvor de kan selge videre til sine følgere pĂ¥ sosiale medier.
Villoid har ogsĂ¥ sørget for at betalingen skjer i selve nettbutikken, for Ă¥ unngĂ¥ at brukerne ikke sendes av gĂ¥rde pĂ¥ «tur» til andre nettsteder.
Nylig ble en ny investeringsrunde avsluttet.
De svenske investorene Andreas og Mikael Randel, med flere suksesser innen netthandel, er med i den siste runden. Det er ogsĂ¥ stalige og norske Investinor som totalt gikk inn med 100 000 dollar.
Tilsammen har Villoid hentet inn mer enn 20 millioner kroner siden Kvisvik og Snertingdalen overtok selskapet for halvannet Ă¥r siden.