Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norske kjeder taper omnikanal-kampen

Ole Martin N. Evensmo

Norske kjeder henger etter de svenske og danske kjedene. Det mener Avensia, basert på en fersk omnikanal-undersøkelse de har gjennomført.

ANNONSE

Resarchbyrået Yougov har på vegne av Avensia analysert 30 store kjeder i Skandinavia for hvor gode de er på omnikanal. I undersøkelsen er 16 ulike områder vurdert, der det ble delt ut fra 0 til 100 poeng basert på hvordan de presterte. Over 80 poeng på et område signaliserer at de er omnikanal-klare.

De norske selskapene henger litt etter Danmark og Sverige, mener Avensia. De i eneste aktørene i undersøkelsen som får en totalsum over 80 poeng er Intersport og SIBA på det svenske markedet og Intersport i Danmark. Her i Norge er det svenske Clas Ohlson, Ikea og Gina Tricot som gjør det best (grafen viser situasjonen på det norske markedet):


Grafen viser at Clas Ohlson er best på omnikanal. I motsatt ende av skalaen finner vi XXL og Moods of Norway. Klikk for å forstørre.

Grafen viser at Clas Ohlson er best på omnikanal. I motsatt ende av skalaen finner vi XXL og Moods of Norway. Klikk for å forstørre.

Funnene er basert på følgende spørsmål:

  • Er det mulig Ã¥ se lagerstatus i de fysiske butikkene pÃ¥ nettsiden?
  • Er det mulig Ã¥ bestille pÃ¥ nett og returnere i butikk?
  • Er det mulig Ã¥ filtrere produkter pÃ¥ nett for Ã¥ se produkter som er tilgjengelig i en fysisk butikk nær deg?
  • Kan du fÃ¥ tilgang til produktinformasjon fra den fysiske butikken med mobilen? For eksempel QR-koder for Ã¥ se kundeanmeldelser pÃ¥ nett.
  • Er et produkt som har blitt lagt i handlekurven pÃ¥ en mobil enhet fortsatt der hvis du bruker samme konto pÃ¥ en bærbar datamaskin eller annen enhet?
  • Har du samme tilbud pÃ¥ nett og i butikk?
  • Er det individuelle sider for den enkelte fysiske butikk i sosiale medier?
  • Har hver enkelt fysiske butikk siden egen plass pÃ¥ nettsiden?
  • FÃ¥r dine kunder lojalitetspoeng nÃ¥r de handler pÃ¥ nett og i fysisk butikk?
  • Kan kundene se lojalitetspoengene sine pÃ¥ nett?
  • Kan kundene bruke sine lojalitetspoeng ved kjøp pÃ¥ nett?
  • Er det mulig Ã¥ lage en handleliste og sÃ¥ ta med denne til den fysiske butikken?
  • Er det et kart som viser veien til nærmeste fysiske butikk?
  • Finnes det noen incentiver for Ã¥ handle pÃ¥ nett og hente i butikk? F.eks fri frakt.
  • Er det lokale tilbud i den fysiske butikken i nærheten av der kundene befinner seg?

Rapporten kan bestilles på Avensia sine nettsider.

Foto: Jernia

Del artikkel: