Maxgodis er et svenskregistrert selskap med norske eiere og norsk gründer.
Ideen til business-modellen, som ved flere anledninger har vært oppe til politisk diskusjon i Norge, skyldes moms- og tollfrigrensen på kjøp fra utlandet til Norge for under 350 kroner.
Hei, Suomi!
Nå er det Finland som skal få en smak på norsk godteri.
- Det er en spennende lansering og vi er overbevist om at vårt tilbud kommer til å bli godt mottatt i det finske markedet. Vi har et bredt og attraktivt sortiment til gode priser - da særlig innen ulike typer drikker. Der er vi prisledende i Finland, sier Matias Toukonen, landssjef i Finland, i en pressemelding.
Litt som Norge
I Finland har de en lignende lov som for det norske markedet. Net Trading Group har derfor etablert et datterselskap med eget kontor og lager på Åland.
- Vi er fornøyd med den jobben Matias har gjort. Prosjektet har blitt gjennomført på en kostandseffektiv og hurtig måte. Dette viser at vi har et sterkt konsept og organisasjon som gjør at vi på kort tid og med små ressurser kan ekspandere til nye markeder. Vi har stor tro på Finland og vurderer potensialet som like stort som i Norge, sier norske Morten Hansson, gründer og administrerende direktør i Maxgodis.
Godte-bonanza
I fjor omsatte selskapet for nesten 11 millioner svenske kroner. I år forventes det at omsetningstallene vil stoppe på rundt 38 millioner svenske kroner.
I 2019 har de satt seg som mål å selge brus, snacks og godteri for 100 millioner kroner.
70 prosent av omsetningen kommer fra norske nettkunder.
Forretningsideen til Maxgodis er enkel. Godteri i Norge koster mer enn i Sverige fordi den norske stat krever en særavgift på sukker og sjokolade.
I tillegg kommer tollfrigrensen for varer til en verdi av inntil 350 kroner inn som en viktig faktor. På den måten å sikres norske kunder toll- og momsfrihet.
Tidligere i sommer ble selskapet børsnotert.