Klarna har utført en undersøkelse blant mer enn 1000 nordmenn som viser at hele 62 prosent ofte eller av og til forlater en full handlekurv i kassen. Dette blant annet fordi totalsummen ble for høy, fordi nettbutikken ikke tilbød foretrukket betalingsmåte, eller rett og slett fordi det gikk for tregt.
- Mange norske nettbutikker har fremdeles mye å lære av sine utenlandske konkurrenter for å tilby problemfri netthandel. Den høye andelen som ikke fullfører kjøpet viser at mange butikker ikke har gode nok kasseløsninger. Dette er helt grunnleggende faktorer som må på plass i enhver nettbutikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Yngre kjøpere forlater handlevognen full oftest
I undersøkelsen kommer det frem at hele 8 av 10 blant de mellom 18 og 29 år forlater handlevognen full i kassen ofte, eller av og til.
- Vi ser en klar tendens, spesielt blant de yngre kjøperne at de forventer enkle, fleksible og oversiktlige betalingsløsninger. De ønsker, i likhet med nettbutikkene, å gjennomføre kjøpene de allerede har lagt i handlevognen. Slik det er i mange nettbutikker i dag taper både kunden på lite forbrukervennlige kasseløsninger og butikkene taper salg, sier Elvestad.
Av de spurte i undersøkelsen var det hele 14 prosent som avbrøt kjøpet rett og slett fordi det gikk for tregt. Dette har Klarna tatt tak i - og for å forhindre treghet i kjøpsprosessen har de integrert frakten i selve kasseløsningen slik at kunden på en enkel måte kan velge hvordan en ønsker å få produktene levert hjem.