Siden 2013 har Norge hatt et krav om at digitale løsninger skal være universelt utformet, slik at det er enkelt å bruke for alle mennesker, uansett funksjonsevne.
I følge Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) er det dog mange forbrukere som opplever store hindringer når de skal handle på nettet.
I 2018 ble 22 nettbutikker kontrollert, hvor kun halvparten av testene viste samsvar med kravene til universell utforming.
Kan få tvangsmulkt
Nå skal Difi derfor gjennomføre nok en kontroll av 10 store nettbutikker. Dersom det avdekkes brudd på regelverket vil nettbutikkene få en frist til å fikse dette. Tilsynet kan i verste fall ilegge selskapene tvangsmulkt, dersom feilene ikke rettes opp.
- For kunder med ulike funksjonsnedsettelser kan netthandel være et viktig alternativ til den fysiske butikken. For den som ikke ser, skal man for eksempel få lest opp farge og størrelse på plagget i nettbutikken, og dermed kunne handle uten assistanse. For eldre kan det å handle på nett gjøre hverdagen lettere for eksempel fordi man slipper å gå til butikken på glatt føre, sier Malin Rygg, tilsynsdirektør i Difi.
Gjelder også terminaler
Nettbutikkene skal i følge Difi ha innhold som er lett å nå, mulig å forstørre og samtidig kunne leses opp av opplesningsverktøy på for eksempel mobil.
Innholdet skal også være lesbart av de som har glemt lesebrillene hjemme eller handler fra mobilen ute i sola. Forbrukeren skal vite hvilke opplysninger han eller hun må gi for å gjennomføre et kjøp.
Regelverket gjelder også for betalingsterminaler. Disse er det ikke tilsyn av idag, men Difi vil lansere et verktøy for dette i løpet av året.