Den nye markedsplassen Matfra.no skal øke omsetningen av norsk lokalmat og gjøre kortreist mat tilgjengelig for alle, overalt. I første omgang testes løsningen i Sør-Troms, men målet er å ta det nasjonalt etterhvert.
Selskapet bak konseptet er tidligere kjent som Foodspot, og ble startet av Mariann Solaas og mannen Kristian Solaas fra Harstad i 2016. Dette på oppfordring fra en lokal gourmetrestaurant, som hadde utfordringer med å få tak i lokale produsenter.
Etter og ha jobbet med konseptet viste prototypen seg dog å nå mest ut til privatpersoner, og Harstadbedriften begynte å lage en markedsplass mellom produsenter og forbrukere i første omgang. En versjon for Horeca-markedet vil trolig komme etterhvert.
LES OGSÅ: Dagligvare-utvalg får kritikk av nettmat-gründer
Direkte fra den lokale bonden
Matfra.no er finansiert av blant annet Samfunnsløftet, Innovasjon Norge og Harstad Gründerfond – i tillegg til mye egeninnsats fra gründer selv og medlemmene i Kvæfjord Matkultur. IT-selskapet Feed, som har stått for utviklingen, er også blitt medeier i selskapet.
- Det vi nå har utviklet er basert på to års arbeid sammen med matprodusenter, Horeca-bransjen og private konsumenter. Vi har laget en skreddersydd markedsplass der produsentene selv gjør sine produkter tilgjengelig for kunder, beskriver med egne ord både produkter og gårdshistorie og tar egne bilder. På den måten beholder vi autentisiteten i det å handle mat direkte fra produsenten, men vi har gjort det enkelt og tilgjengelig for alle, sier Mariann Solaas, gründer og daglig leder av Matfra.no, til Ehandel.
Planlegger flere leveringsalternativer
Alle som produserer råvarer eller foredler produkter kan selge via Matfra.no, det vil si både bønder, fiskere, jegere og sankere med for mye rips i hagen. Etter at produktene er lagt ut på markedsplassen gjelder det bare for kunden å trykke "kjøp" og betale digitalt.
Når det gjelder levering må maten hentes selv, men Matfra har flere planer for å gjøre markedsplassen enda mer attraktiv på dette området.
- Per i dag tilbyr vi kun henting på gård, men vi ønsker at det skal være mulig å handle kortreist og lokalprodusert også i en travel hverdag. Derfor jobber vi med å kunne tilby kjølefrakt til et pickup point nært kunden. Vi har en dialog med en av Norges største transportaktører og håper å kunne lansere dette snart.
- Det våre kunder trenger og ønsker
Solaas påpeker at dagens situasjon for lokalmatsalg er krevende, og at flere har prøvd å lage tilsvarende webløsninger for direktesalg av lokalmat før, men uten hell. Likevel er hun overbevist over at deres plattform er hva kundene trenger og ønsker.
- Jeg tror nøkkelen er å skape et konsept som målgruppen ønsker å bruke og der de opplever verdi gjennom økt salg og rettferdige priser. Dette har vi gjort ved å forme konseptet sammen med våre målgrupper. Vi er overbevist om at det vi har laget nå og planene vi har for fremtidige lanseringer er det våre kunder trenger og ønsker. Mange ønsker heldigvis nå å vite hvor maten kommer fra og det vi spiser får en tilleggsverdi når det er fisk fra fjorden utenfor huset eller kjøtt og grønnsaker fra nabogården. Det gir god samvittighet, og det er jo det vi mennesker søker i alt vi gjør, avslutter Solaas.