- Det er mye som har skjedd siden 2013. Selv med en velfungerende og mobittilpasset nettside følte vi at det var mange smĂ¥ puslespillbiter som manglet fire Ă¥r senere for at vi skulle kunne tilby den helt optimale opplevelsen, sier Jens Løland, E-Commerce Manager hos Norrøna, til eHandel.com.
«Loaded Minimalism»
Den største endringen er forbedret navigering. Det har blant annet gjort at omsetningen har økt, samtidig som antall sidevisninger har gĂ¥tt ned.
I tillegg har de ogsĂ¥ tatt den visuelle biten og gjort den enda litt mer «Norrøna».
- Vi kaller det «Loaded Minimalism». VĂ¥re produkter skal ha alt du trenger, men ikke noe mer. En ekstra lomme pĂ¥ en av vĂ¥re jakker eller bukser vil du aldri finne med mindre den har en klar funksjon som gjør totalen til det bedre. Det som gjelder for klærne skal ogsĂ¥ gjelde for nett, sier Løland.
Responsen lot ikke vente pĂ¥ seg
Løland sier at de fikk en umiddelbar respons i form av en konverteringsøkning etter at den nye nettsiden ble lansert 23. august i Ă¥r.
Uten Ă¥ gĂ¥ i detalj fastslĂ¥r han at september i Ă¥r, som var den første hele mĂ¥neden etter oppfriskingen av nettsiden, var vesentlig mye bedre enn tilsvarende periode i fjor. Av forretningsmessige grunner ønsker han ikke Ă¥ dele septembertallene, men eHandel.com kan bekrefte at veksten er helt grei - uten Ă¥ ta for hardt i.
Selvgjort er velgjort
Men det er likevel det at de fikk gjort alt internt pĂ¥ huset som gleder Løland mest.
- For oss er det en stor verdi i det Ă¥ kunne gjøre alt selv.
Det Ă¥ gjøre alt selv er ikke en ukjent egenskap hos Norrøna som holder til pĂ¥ Lysaker. De bĂ¥de innoverer, utvikler, designer, lager prototyper, tester, kvalitetssikrer og reparerer gamle Norrøna-klær i og ved den gamle fabrikkbygningen ved Granfossen langs Lysakerelva.
Alltid en Jørgen i sjefsstolen
Norrøna er en familieid bedrift som siden 1929 alltid har hatt en mann ved Jørgen Jørgensen i sjefsstolen.
I fjor satt selskapet igjen med et overskudd pĂ¥ drøyt 82 millioner kroner etter Ă¥ ha omsatt friluftsbekledning og turutstyr for nesten 498 millioner kroner.
- La meg fĂ¥ legge til at nettbutikken vokser raskere enn resten av bedriften, er siste ord fra nettsjefen i denne omgang.