ANNONSE

Ny rapport om fremtidens kundeatferd - fem trender å se opp for

ICA Gruppen
Magnus Hjelle

Ica-konsernet trekker frem totalt fem trender i sin nye og omfattende fremtidsrapport.

ANNONSE

I en ny rapport fremlagt av Ica, sammen med trend og innovasjonsbyrået Sprillo, spår man at det i år 2030 vil være teknologi som er designet for å frigjøre tid ved å ta valgene for deg som vil dominere. 

- Mye taler for at måten vi handler på kommer til å forandres radikalt det kommende tiåret i takt med at teknikken blir smartere og de virtuelle assistentene blir mer fremtredende. Hvorfor skal vi dra å kjøpe toalettpapir, bleier og vaskemiddel, når varene kan stå innenfor døren før man selv visste at man var tomme for varen, spør Ann Katrin Tottie, fremtidsanalytiker i Ica-gruppen, retorisk.

I rapporten som bygger på fremtidsutsikter fra dybdeintervjuer med forskere, futurister, startups, samt over tretti eksterne rapporter, over hundre artikler og interne workshops med representanter fra Ica, biter vi oss merke i fem trender som er verdt å se opp for fremover. 

1) Ved hjelp av en elektronisk tatovering skal selskaper kunne identifisere våre behov og finne ut hva slags tilførsel kroppen behøver. 

2) Forbrukeren kommer til å henvende seg til virtuelle assistenter, fremfor venner, når de trenger meninger om et produkt. 

3) Kunstig intelligens leser av kundeatferd, tidligere kjøpshistorikk, døgnrytme og nåtidsdata for å foreslå produkter og tjenester som passer forbrukeren. 

4) Vi vil se et maktskifte der mennesker selv velger hvordan data selges for å få maksimal personlig vinning. Forbrukeren deler sine egne data kun om den ser en betydelig oppside og kjenner tillit til et selskap. 

5) I 2030 vil vi ha sett medaljens bakside av et digitalisert samfunn. Vi har sett de negative sidene ved å ha oppmerksomheten rettet mot en skjerm. Da vil forbrukeren drives gjennom teknologi til å skape et enklere liv der langsiktig velvære og forbedrede prestasjoner står i fokus. 

Du kan lese hele rapporten her.

Del artikkel: