Kort fortalt handler Clickshop om annonser som leder kundene til en egen «mini-nettbutikk» med et lite utvalg varer og kort vei til kjøp. Clickshop er tilrettelagt for displayannonsering og gir annonsørene mulighet til å selge et mindre antall varer. Kjøpsløsningen har tre raske steg til konvertering. Velg produkt, registrer personalia og betal enten via SMS, kort eller faktura. Målet er å øke konverteringen fra displayannonsering.
- Ofte handler det om uendelig vareutvalg, dårlig tilpassede mobile nettsider og tungvinte betalingsløsninger. Samtidig er det mange annonsører, spesielt i SMB segmentet, som ikke tar seg tid eller råd til å tilpasse nettbutikken til enkeltkampanjer, sier Andreas Størmer-Nilsen, Head of Mobile i Egmont Publishing i en pressemelding.
- Clickshop tilbyr kunder effektivt salg fra bannerannonsering, for det annonsørene vil er å konvertere salg som følge av markedsføring. Da er regel nummer én å ta kunden til en landingsside som er optimal for kundens skjerm. I tillegg er det sjelden landingssiden og videre kjøpsløp er spisset i henhold til budskapet som fremkom i annonsen. Dette vil vi løse med Clickshop. Annonsøren kan definere produktene som passer annonsebudskapet, og de kan gjøre det så enkelt som mulig, sier Størmer-Nilsen.
Tjenesten har vært utviklet med Link Mobility og er testet på interne Egmont-produkter før den nå lanseres offisielt på markedet.