En ny undersøkelse beviser at netthandel og fysisk varehandel er knyttet tett sammen når det gjelder å øke salget og størrelsen på kundens handlekurv. Det fremkommer av en global studie gjort av betalingsleverandøren Adyen, som deler resten av sitt årlige retailbarometer senere i høst.
Det som har blitt undersøkt er hva kundene faktisk ser etter og hvilke tiltak butikker kan gjøre for å øke inntjeningen.
Noen av funnene fra studien er at 72 prosent av respondentene sier de vil handle mer på nett hvis de blir tilbudt gratis frakt og retur, samtidig som 40 prosent av nordiske kunder skal ha svart at de vil handle mer i butikk dersom de kan bestille varer som ikke er på lager i butikk og få tilsendt disse hjem.
10 råd
Basert på undersøkelsen har selskapet oppsummert ti punkter, som de mener kan bidra til økt salg for handelsnæringen.
- Omnikanal
40 prosent av nordiske kunder sier de vil handle mer i butikk dersom de får bestille på nett og hente i butikken. - Aldri tomt i hyllene
32 prosent handler mer om de kan bestille varer som ikke er på lager i butikk og få disse sendt hjem. - Flere personlige handleopplevelser
28 prosent handler mer om en forhandler tilbyr digitale kuponger og anbefalinger i butikken. - Nye betalingsmetoder
20 prosent handler mer om de kan betale med digitale lommebøker som Apple Pay og Google Pay. - Drep køen
20 prosent handler mer om de slipper å stå i kø og blir belastet automatisk når de forlater butikken. - Gratis frakt og retur
72 prosent handler mer om nettbutikken tilbyr gratis frakt og retur. - Lojalitetsprogram
36 prosent vil handle mer online om de kan benytte seg av personlige rabatter eller lojalitetspoeng. - Flere betalingsmetoder
28 prosent kjøper mer hvis de kan betale med sin foretrukne betalingsmetode eller valuta i nettbutikken. - Bedre produktbilder
27 prosent sier de handler mer online hvis nettbutikken investerer mer i fotografering og visualisering av produktene sine. - Sikkerhet
25 prosent handler mer om de forsikres om at gode svindelssystemer er på plass.
- Noe forhandlere må ta på alvor
Fra dataene kan man se at en god opplevelse i fysisk butikk også får kunder til å handle online. På samme måte ønsker flere kunder at et nettkjøp lett skal kunne returneres i en butikk i nærheten.
- Interessen for en god netthandel eller opplevelse i fysisk butikk ser derfor ikke ut til å være motstridende, men heller komplimenterende, og noe forhandlere må ta på alvor, skriver Adyen.