Denne høsten har DNB satt søkelys på kvinner og økonomi, der forskjellene viser seg å være store både på det å eie og spare. Nå har de også sett på bedriftslivet, hvor forskjellene viser seg å være oppsiktsvekkende store. Blant annet viser deres ferske rapport at 96 prosent av de som starter tech-selskaper er menn og at dobbelt så mange menn enn kvinner drømmer om å starte en bedrift.
Mye gründervirksomhet skjer i dag innen netthandel og Trine Loe, leder for future and technology i DNB Corporate Banking, mener at mangelen på kvinnelige gründere er et problem for bransjen.
- Når vi går glipp av nesten halvparten av de kloke hodene i samfunnet gjør vi oss selv en bjørnetjeneste. Jeg er helt sikker på at jenter ville kunne komme med andre perspektiver og kanskje innovere innenfor andre bransjer enn menn. Jeg ser et stort potensial både for nye ideer og vekst hvis vi får med flere kvinner inn i e-handelen, sier Loe.
80 % av gründere er menn
Funn fra DNBs analyse viser at av alle styrerepresentanter i aksjeselskaper er 81 prosent menn og 19 prosent kvinner samtidig som at andelen daglige ledere i aksjeselskaper består av 84 prosent menn mot 16 prosent kvinner.
I 2017 skal over 25 000 aksjeselskap ha blitt opprettet av menn, sammenlignet med kun 6000 som ble opprettet av kvinner.
- Det vil si at 80 % av alle gründere av aksjeselskap er menn og 20 % er kvinner.
Loe trekker også frem at forskjellene mellom menn og kvinner er store når det kommer til tilskudd og investeringer. I følge DNB går 80 prosent av investert venturekapital i Norge til gründerteam uten kvinner. Kvinnelige gründerteam skal i tillegg få mindre kapital per avtale.
- Svensk forskning fra 2018 viser at kvinner som driver en bedrift får mindre risikovillig kapital fra offentlige næringsfond, fordi de bedømmes som mindre ambisiøse enn menn. Dette støttes av norsk studie gjennomført i 2016 ved Nord Universitet hvor de så på kommunale og regionale næringsfond .
- Må legge forholdene bedre til rette
Mye tyder på at årsakene til kvinnemangelen innenfor teknologi er både systemisk og av holdninger som henger igjen, blant annet at for få å kvinner utdanner seg til tekniske fag.
Søkertallene fra samordna opptak viser dog at kvinneandelen har gått opp fra 17 til 26 prosent de siste fem årene.
- E-handel er et eksempel på en bransje som ofte er drevet av folk med teknisk bakgrunn. Det er derfor gledelig at vi nå har fått inn flere jenter både på tekniske studier og i IT- og tekniske miljøer i bedrifter, men det er fortsatt langt igjen. Og vi må også legge forholdene bedre til rette for jentene som ønsker å følge gründerdrømmen og starte opp med netthandel.
Her er Trine Loe sine fem tips til deg som vurderer å bli gründer:
1. Test forretningsideen
Før du setter ordentlig i gang, bør du stille deg noen viktige spørsmål. Tenk godt igjennom hvilke problem du skal løse. Finnes det et marked for ideen din? Er det noen kunder som er villig til å betale for produktet eller tjenesten? Hvilke behov i markedet skal du dekke? La ideen gå gjennom noen syretester før arbeidet begynner, og ikke vær redd for kritiske og utfordrende spørsmål. Oppsøk markedet og sjekk om du har konkurrenter. Presenter ideen for en god venn, medgründer eller fagperson, og prøv ut ulike testmetoder. Det kan være spørreundersøkelser, testkunder, pop-up butikk eller kampanjer. Finn ut hvilken teknologi som må til eller tekniske utfordringer du vil kunne støte på ved oppstart av nettbutikk. Utviklingskostnader er naturligvis avgjørende, og om du kan ta i bruk «hyllevare» (fremfor å hyre inn et stort team av utviklere) er det et pluss.
2. Finn de rette folka
Mange tenker at det er både hyggelig og mindre risikabelt å starte opp sammen med noen. Bedrifter som starter opp med flere enn en person, har i gjennomsnitt lenger levetid og vokser raskere enn de som starter opp alene. Skal du ansette folk eller samarbeide med noen, finn de som er bedre og har mer erfaring enn deg selv. Bygg et team bestående av folk med ulik kompetanse (når du skal starte nettbutikk vil det være nødvendig at noen i teamet har teknisk kompetanse), og gjerne kompetanse du selv ikke har. Flere hoder tenker som regel bedre enn ett. Tenk mangfold og god kjønnsmiks helt fra starten, på samme måte som du prøver å nå et så stort marked som mulig.
3. Lag et budsjett
Enhver bedrift må ha et budsjett for å vite hvor mye penger som trengs. Lag en realistisk oversikt over det du trenger for å komme i gang, med alt fra utstyr og kontorlokaler, til forsikringer og internett. Husk å legge inn en god buffer for varierte og uforutsette kostnader. Med et solid budsjett kan du starte arbeidet med å hente inn kapital. Det kan være lurt å få hjelp til å sette opp budsjettet.
4. Få inn kapital
Du vil trenge kapital for å realisere ideen din. Kapitalbehovet vil variere, avhengig av hvilken virksomhet du starter. Det første store spørsmålet er hvordan du skal finansiere oppstartkapitalen. For mange innebærer dette å bruke hardt oppsparte midler, ta opp lån eller få med investorer som tror på prosjektet. Det finnes også andre muligheter for å hente inn kapital, og vi anbefaler deg å sjekke kommunale næringsfond og stipendpenger i fylkene. Andre alternativer er legathåndboken, Innovasjon Norge, crowdfunding, lån til oppstartsbedrifter eller offentlige tilskudd.
5. Søk råd og bistand
Vær nysgjerrig og søk råd og støtte i omgivelsene rundt deg. Oppsøk gründermiljøer, eksperter og bygg et godt nettverk. Det er mye å lære av andres både feil og suksesshistorier. Undersøk mulighetene for bistand du kan få i prosessen. Det er mye hjelp og støtte å hente på veien, både fra norske myndigheter og tiltak. Vær i forkant og ta kontakt med folk tidlig i prosessen.