Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nye forbrukerkrav presser nordiske transportører

Ole Martin N. Evensmo

Transportører i Norden står overfor en forbrukerrevolusjon som tvinger dem til å fornye seg, men hvordan det skal skje har transportørene ulike holdninger til. 

ANNONSE

Fire av de største transportørene var for første gang samlet på en scene til debatt på konferansen Nordic Delivery Conference 2015 i København i forrige. På scenen diskuterte Bring, DPD UK, PostNord og DHL levering som konkurranseparameter. PostNord utdypet hvorfor de først nå har innført lørdagslevering, når britiske DPD allerede har hatt dette i en årrekke.

- Vi følger forbrukernes etterspørsel, og lørdagslevering har ikke vært etterspurt tidligere. Derfor leverer vi dette først nå, forklarte Carsten Dalbo, sjef for logistikk og e-commerce i PostNord, fremkommer det av en pressemelding fra EDI-Soft.

Forbrukerrevolusjonen er direkte forbundet med at e-handelsgiganter som Amazon og Alibaba nå er på vei inn på det nordiske markedet. De har høye standarder for leveringsservice og så store forsendelsesvolum at de kan få enhver transportør til å innrette seg.

- Amazon tvinger USA og Storbritannia. Derfor har de lenge vært foran Norden med hensyn til leveringsservicer. Men jeg tror at dette vil endre seg nå, påpekte direktør for DPD UK, Dwain McDonald, som også tilbyr levering på søndager til privatadresser i hele Storbritannia.

Amazon-effekten er ikke det eneste som kan true transportørene. Antallet UBER-inspirerte leveringsordninger som f.eks danske TrunkBird og norske Nimber, som tenker nytt rundt leveringskonseptet, blir det stadig flere av. Nylig kjøpte også Schibsted seg inn i ZoopIt som satser på ekpressleveranser.

På scenen var det forskjellige holdninger til hvordan de nye tjenestetilbyderne påvirker transportørene. Mens Carsten Dalbo hos PostNord mente de ikke var en trussel, var Johan Holgersson i Bring mer åpen for de nye mulighetene som de nye leveringskonseptene innebærer, og poengterer at de også tvinger transportørene til å fornye seg. Morten Villberg, direktør for DHL, vil heller ikke avvise at DHL en dag vil ta del i den sosiale leveringsplattformen som de nye konseptene fører med seg.

(Foto: EDI-Soft. Bilder viser representanter for de fire transportørene samt ordstyrer for debatten på scenen til Nordic Delivery Conference 2015. Fra venstre er det journalist Mads Steffensen, markedsdirektør i Bring Johan Holgersson, sjef for logistikk og e-commerce i PostNord Carsten Dalbo, direktør i DPD UK Dwain McDonald og direktør i DHL Parcel Nordic & UK Morten Villberg.)

Del artikkel: