Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nye forbrukervaner bekymrer NorgesGruppen - men leverer fortsatt gigantoverskudd

Kiwi blir enda litt grønnere
Foto: A-Lab / Kiwi-pressefoto
Netthandel

Nye forbrukervaner trekkes frem av NorgesGruppen som en stor utfordring for dagligvarebransjen, men likevel klarer de seg bra. Overskuddet endte på nærmere 2,5 milliarder kroner.

ANNONSE

- Dagligvarebutikkene opplever økt konkurranse fra andre markedskanaler som mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel. At resultatutviklingen vår i 2016 er god er en stor anerkjennelse for den jobben som gjøres i butikk hver dag og for hele servicekontoret i kjedene og NorgesGruppens øvrige virksomhet, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding i forbindelse med fremleggelsen av årsregnskapet for 2016.

Regnskapet til NorgesGruppen ASA for 2016 omfatter egeneide virksomheter, herunder 819 butikker. Resultat etter skatt endte på 2,465 milliarder kroner (til sammenlikning 2,361 milliarder kroner i 2015. Resultat etter skatt utgjorde dermed 3,1 prosent av driftsinntektene på 80,162 milliarder kroner. Driftsmarginen (driftsresultatet i prosent av driftsinntektene) var i 2016 på 4,1 prosent (4,2 prosent i 2015).

Lavpriskjeden KIWI viser spesielt god utvikling på sammenlignbar vekst, melder NorgesGruppen.

NorgesGruppen har investert mye i en mer effektiv verdikjede, bedre butikker, det grønne skiftet og flere digitale løsninger, men innser at mer må gjøres.

- Vi skal ta nye steg inn i en digitalisert hverdag, bidra til at forbrukeren kan ta grønnere og sunnere valg og ikke minst fortsette å gjøre morgendagens handleopplevelse billigere og bedre, sier Hollevik.

Del artikkel: