Nordmenn handlet i følge Virkes handelsrapport for 543 milliarder kroner i 2017. Dette var en vekst på 14 prosent fra året før. Store deler av kronene legges igjen i norske fysiske butikker, men det synes en økning i kroner som blir lagt igjen hos utenlandske aktører også.
NÃ¥r norsk fysisk detaljhandel taper andeler til andre kanaler enn til norske fysiske butikker omtales det som kanalglidning. Dette innebærer grensehandel, netthandel bÃ¥de i Norge og utland samt nordmenns fysiske handel i utlandet. I 2017 utgjorde denne kanalglidningen 14 prosent av all vareforbruk, som ogsÃ¥ var en økning pÃ¥ omtrent 14 prosent fra Ã¥ret før.Â
Rapporten viser at fjorÃ¥rets kanal med sterkest vekst var netthandel av varer i utlandet. Dagligvarer er tilsynelatende bransjen som er minst utsatt for konkurranse hos netthandelen, mens klær har her hatt en svært stigende kurve de siste Ã¥rene.Â