Mange har spådd problemer for fotobransjen etter at digitaliseringen har gitt bransjen store utfordringer. Etter at Kodak ble begjært konkurs i 2012 har ikke akkurat forventningene til bransjens sammenbrudd fått mindre vind i seilene.
Les også Partnernytt: JapanPhoto vinner stort på egne Pickup-points
Med marginale marginer på foto- og videokameraer, mobiltelefoner med gode foto- og videoløsninger erstatter vanlige kameraer, liten interesse for å fremkalle bilder og mange aktører i bransjen, er bransjen utvilsomt blant de tøffeste. Det synes ikke å plage JapanPhoto. For med nye digitale vaner, dukker også nye forretningsområder opp. JapanPhoto sine regnskapstall for fjoråret viser at det fortsatt er mulig å klare seg. Med driftsinntekter på 396 millioner kroner i 2015 og et resultat før skatt på 2,6 millioner kroner viser fotokjeden at det fortsatt er liv laga for fotobransjen.
- Da digitalkameraene kom og erstattet de analoge kameraene, trodde vi at papirets tid var over. Men så slo det helt om. Tidligere kom folk løpende etter ferien for å fremkalle ferieminner. Nå vil de ha fotobøker fra ferien i stedet, sa JapanPhoto sin administrende direktør Stephan Stein nylig til Kapital (12/2016).
De tradisjonelle fremkallingene på papir er altså en saga blott, men fotobøker er altså blitt en populær erstatter. Disse koster gjerne mellom 500 og 1000 kroner. Stephan Stein trekker også frem veggtrykk, skanningtjenester, organisering av bilder, rådgivning og digitalisering av gamle analoge videoer og bilder som eksempler på tjenester som gir penger i kassa.
Les også: – Et apotek kan ikke selge speiderutstyr uten å miste troverdighet
Salgsinntekter i JapanPhoto fra 1998 til 2015 (kilde: Proff.no)
(Foto: JapanPhoto)