Tanken er ikke helt ny, flere selskaper lover teknologi som skal la nettbutikker personalisere tilbudene på mer enn bare kundens interaksjoner i selve nettbutikken. Disse selskapene og Infinite Analytics analyserer alt annet de finner på nettet om hver kunde, inkludert sosiale medier. Målet er å si noe mer om interesser og la hver nettbutikk servere mer målrettede tilbud.
Infinite Analytics skiller seg litt ut med en skrytefaktor: En av selskapets rådgivere er Sir Tim Berners-Lee, oppfinneren av World Wide Web og leder av W3C, styringsorganet for utvikling av internett-standarder.
Infinite Analytics hevder at deres systemer kan analysere seg frem til antatt inntekt og for eksempel fargepreferanser. Selskapets system analyserer så hver nettbutikks produkter og tilbud for å finne gode matcher. For eksempel kan systemet da la nettbutikker vise dyrere varer på forsiden eller i nyhetsbrevet til kunder med antatt høy inntekt. Selskapet påstår at resultatet er en 25 prosents økt "kundeinteraksjon", hvilket trolig betyr antall klikk på varer/tjenester.
Selskapet har fått en hyggelig liste med større kunder, blant annet Airbnb, Ebay og den amerikanske telegiganten Comcast. Sammen med 12 andre store kunder bruker de teknologien ovenfor 100 millioner kunder.