Klesbransjen står ovenfor store endringer, med økt netthandel og en voksende bærekraftsbølge. Dette er noen av faktorene som påvirket fjoråret med et fallende salg på 400 millioner kroner, mener eksperter.
Tallene fremkommer i en oversikt fra DN, som skriver at 39 prosent av klesaktørenes overskudd har forduftet det siste året. Det samlede resultatet før skatt skal ha falt fra 540 millioner i 2017 til 328 millioner kroner i 2018.
Dressmann er ikke tatt med i disse beregningene, grunnet en stor snuoperasjon i kjeden på 300 millioner kroner.
Les også: Kraftig økning i levering mellom privatpersoner
- Vil falle kraftigere fremover
I følge to eksperter fra Danske Bank, skal mye tyde mye på at fremtiden heller ikke ser lysere ut for de tradisjonelle aktørene.
- Klesbransjen falt i fjor, og vil falle kraftigere fremover. Det er ikke bare netthandel som truer de tradisjonelle aktørene, men også resirkuleringstrender og bærekraftsperspektivet vil påvirke markedet. Særlig den yngre generasjonen adopterer delingsøkonomien i større grad enn eldre, sier bransjeanalytiker Eirik Melle og bærekraftsansvarlig Kristin Kvåle i Danske Bank, til DN.
- Tror disse trendene vil eskalere
De trekker særlig frem at nye forretningsmodeller som Fjong og Tise begynner å få fotfeste i markedet, med sine tilbud om utleie og kjøp og salg av brukte klær.
Les også: Tise firedoblet omsetningen og doblet antall aktive brukere på ett år
- Mange av disse initiativene er fortsatt små med tanke på at klesbransjen er på 30 milliarder kroner i omsetning, men vi tror at i det totale bildet vil disse trendene eskalere, tilføyer Melle.
Les også: Velouria Vintage har åpnet netthandel etter 11 år på Løkka