I 2012 grunnla OL-vinner i roing, Olaf Tufte, sitt eget klesmerke. Det første produktet som ble lansert av sÃ¥kalte Tufte Wear, var pÃ¥ den tiden boxershortser. I dag er sortimentet utvidet til det meste inne sport- og friluftsklær, som selges gjennom egen netthandel og andre forhandlere.Â
I fjor skal selskapet, som har sterkt fokus på bærekraft og miljø, ha satt salgsrekord med 56,9 millioner kroner. Dette er i følge E24 en økning på 40 prosent fra 2017. Bunnlinjen skal på sin side ha svekket seg med 5 til 3,9 millioner kroner.
Daglig leder for selskapet er Øyvind Jacobsen, som har en eierandel i selskapet pÃ¥ 51 prosent. Olav Tufte eier de resterende 49 prosentene.Â
Tar sikte på Asia
I dag skjer 15 prosent av salget i utlandet i omtrent 20 land. NÃ¥ er mÃ¥let Ã¥ øke sin utenlandske tilstedeværelse ytterligere, med ekstra fokus pÃ¥ Kina.Â
– Det er økt interesse blant befolkningen i Kina rundt det å være aktiv. Vi ser at historien vi bygger opp rundt våre produkter, om Olaf som en OL-vinner og norsk bonde, appellerer, sier Jacobsen til E24.
Skal åpne signaturbutikk
I likhet med blant annet Stormberg har dermed Tufte Wear inngått et samarbeid med Innovasjon Norge, som går ut på å etablere norske klesmerker i Kina.
Stormberg kunne forleden dag meddele at de tenker å gå inn på det kinesiske markedet via en markedsplass. Tufte Wear er på sin side i sluttforhandlinger om å åpne en fysisk signaturbutikk på et kjøpesenter i Shenzen, ved HongKong.
- Vi vurderer nå om vi skal satse enda hardere internasjonalt og få med noen investorer på laget, avslutter Jacobsen.