Olav Thon Gruppen leverte i fjor et resultat på 4,9 milliarder kroner, noe som er en nedgang fra 5,8 milliarder kroner året før. Omsetningen var på 11 milliarder kroner.
Fallet skal skyldes en nedgang i verdien på kjøpesentrene, men Olav Thon selv, skal i følge E24 fortsatt ha klokkektro på den fysiske handelen. Konsernet driver totalt 78 kjøpesentre.
- Netthandelen vil ta mer og mer av handelen, men jeg har fremdeles stor tro på kjøpesentrene, sier Olav Thon til avisen.
Les også: Skal gi nettbutikker fysisk tilstedeværelse med digitale speil
- En form for kos
Flere er bekymret for den såkalte kjøpesenterdøden på grunn av økt konkurranse fra netthandel, og tall fra Kvarud Analyse viste i fjor at omsetningen kun hadde økt én prosent på 60 av Norges største kjøpesentre, noe som er lavere enn tidligere. Thon tror imidlertid ikke at butikkene vil utkonkurreres.
- Kjøpesentrene er en form for kos. Netthandelen kommer selvsagt til å ta sitt, men ingenting kan konkurrere med å gå inn i en butikk og finne ting som man kanskje ikke hadde tenkt på, sier Thon.