Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ølbrygging.no: Fra prest til ølbrygger

Ølbrygging.no: Fra prest til ølbrygger
KONVERTITT: Per Inge Haavik (57) så «øllyset» i 1997, og konverterte fra prest til ølbrygger. I fjor omsatte han og resten av de ansatte ølrelatert utstyr og bryggekurs for drøyt 25 millioner kroner.
Foto: Ølbrygging.no
Netthandel

Guds veier er uransakelige. Det er den presteutdannede øl-gründeren Per Inge Haavik et levende bevis på.

ANNONSE

Det var i det herrens år 1997 at en ny vei skulle åpenbare seg for presten som da var ansatt i Flosta meninghet i Arendal kommune.

Dette var året da hans iboende forretningsgener fremsto som langt sterkere enn prestegenene.

- Jeg var tilfeldigvis på besøk hos en venn av meg som brygget øl. Og det var godt det han serverte meg. Jeg ble umiddelbart gira på dette, sier Per Inge Haavik til eHandel.com.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Tidlig på nett

Han skjønte at det ikke var så vanskelig å brygge øl, og han fikk kjapt ideen om å etablere en nettside om ølbrygging. Dermed ble nettsiden Ølbrygging.no til.

Vi skiller oss ut på den måten at vi selv produserer mye av utstyret vi selger

- I begynnelsen var dette bare en informasjonsside om øl. Men etter hvert la jeg ut et såkalt «gratis ølbryggerkurs» som folk kunne få om de la igjen e-postadressen sin. Etter hvert ble det mange navn - rundt 7000 stykker. Så da jeg begynte å selge diverse ting, så sendte jeg ut nyhetsbrev til alle jeg hadde registrert i e-postbasen. Jeg oppdaget raskt at dette var en veldig effektivt og billig måte å markedsføre seg på, sier Haavik.


HUMLE: Mang en ølnerd vet å sette pris på god humle - en viktig bestanddel i mange hjemmebryggeres ferdige flasker og fat.

HUMLE: Mang en ølnerd vet å sette pris på god humle - en viktig bestanddel i mange hjemmebryggeres ferdige flasker og fat.
Foto: Paul Miller/CC BY 2.0

- Men hva får egentlig en prest til å bytte ut et antatt kall med kommersielle markedskrefter?

- Dette var helt tilfeldig. Jeg hadde ikke planlagt å bli interessert i dette. Jeg bare synes det var spennende. Jeg trodde heller ikke at det skulle være mulig å gjøre penger på det. Så jeg hadde dette bare som en hobby inntil det tok så mye tid at jeg måtte velge om jeg skulle fortsette, og da prøve å tjene penger på det, eller om jeg skulle slutte med det. Heldigvis så fortsatte jeg, sier Haavik.

Jeg ble umiddelbart gira på dette

Han presiserer at han ikke sluttet som prest fordi han brygget øl. Han byttet rett og slett beite fordi han var lei av å være prest. Han sier han ikke er av den prektige, sørlandskristelige typen, og at han gjerne tar seg en fest.

Ergo; Haavik følte han ikke passet helt inn i båsen han var satt i, og at han dermed ikke kunne være seg selv.

- Derfor var det best å gjøre noe annet, sier han.

LES OGSÅ: Cakeiteasy.no: Du ønsker en kake - Marius finner en som kan bake

Blomstrende butikk

De siste årene har øl-businessen i Grimstad, med totalt 16 ansatte, virkelig begynt å svinge.

I fjor omsatte de for drøyt 25 millioner kroner, og satt igjen med et overskudd på nesten seks millioner kroner. I år regner Haavik med at de vil ende på 30 millioner kroner.

Omsetningsveksten fra 2012-2015 er på formidable 486 prosent.

- Neste år planlegger vi å utvide til hele Norden. Jeg er veldig spent på hvordan vi kommer til å bli mottatt her. Men vi håper jo selvsagt at vi skal gjøre suksess her også, sier ølbryggeren, som gjennom selskapet Anergi eier 50,1 prosent av aksjene i Ølbrygging.no.

Det er viktig å gjøre nettbutikken proff - med gode produkttekster og bilder

Han har mange år i nettbransjen, og han svarer følgende da vi spør om hvilke råd han vil gi til de som nettopp har startet, eller vurderer å starte, egen business på nett:

- Jeg har nok kommet til dette enklere enn det mange andre gründere har gjort. For jeg  har jo bare holdt på med det jeg synes var spennende. Og da vi startet så solgte vi så bra at det ble god økonomi nesten med en gang. For de fleste så er det ikke så enkelt. Så derfor har jeg ikke så mange gode råd å komme med, sier Haavik humrende.


LAGER: Sekk på sekk med ulike ingredienser ligger på lageret i Grimstad og venter på en ivrig hjemmebrygger.

LAGER: Sekk på sekk med ulike ingredienser ligger på lageret i Grimstad og venter på en ivrig hjemmebrygger.
Foto: Ølbrygging.no

- Kjempespennende! sier Haavik om hvordan han ser på det å drive nettbutikk.

Men det er selvsagt noen fallgruver her som i alle andre sammenhenger. Og Haavik har en oppskrift på å unngå disse  - akkurat som han har når han brygger en ny ladning med øl.

-  Det er viktig å gjøre nettbutikken proff - med gode produkttekster og bilder. Så det er nok mer arbeid i å få en fin nettbutikk enn det mange tenker seg. Også er det viktig å velge en god nettbutikkløsning, mener Haavik.

Reklameforbud

Markedsføringsmessig har Haavik trolig større utfordringer enn den gjengse, norske nettbutikk. Det er rett og slett ikke lov å reklamere for alkoholrelaterte produkter i Norge.

1. april 1975 ble det innført forbud mot reklame for alkoholholdige drikker i Norge. I tolkingen av loven ble produktinformasjon på blant annet internett regnet som reklame av myndighetene.

Men den tidligere presten vet råd:

- Vi må da bruke sosiale medier så godt vi kan, i tillegg til nyhetsbrevene våre, forteller han.

Jeg var tilfeldigvis på besøk hos en venn av meg som brygget øl

Noe av det han liker best med å drive nettbutikk er å se alle ordrene som tikker inn uten at de har fysisk kontakt med kundene.

Haavik tror nettkundene liker at det ikke er noe som heter åpningstider i en nettbutikk, og at de i ro og mak kan sitte hjemme å bestemme seg for hvilke produkter de vil ha.


LAGERUTSALG: I tillegg til nettbutikken har de også et lagerutsalg hvor kundene kan komme innom for å ta, se og lukte på før et eventuelt kjøp.

LAGERUTSALG: I tillegg til nettbutikken har de også et lagerutsalg hvor kundene kan komme innom for å ta, se og lukte på før et eventuelt kjøp.
Foto: Ølbrygging.no

Haavik og Ølbrygging.no er på ingen måte noen ensom svale som leverandør til hjemmebryggermiljøet som i de siste årene virkelig har skutt fart her på berget.

De to største konkurrentene heter Bryggselv og Petit Agentur.

- Det er flere om beinet på hjemmebryggermarkedet. Hva gjør dere for å skille dere ut fra de to andre øl-storhetene på nett?

- Vi skiller oss ut på den måten at vi selv produserer mye av utstyret vi selger. Vi er derfor ikke bare en videreselger, slik som de andre er. Vi har også holdt på lenge, og har derfor kanskje mer erfaring innen ølbrygging enn de fleste andre. Vi har også investert i pakkeanlegg for ølsett, og ønsker med dette å kunne levere spennende, høykvalitets-ingredienser til hjemmebryggerne, sier Haavik helt på tampen.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: