ANNONSE

Ole Vinje og Komplett jakter på ny toppsjef til Marked.no

Ole Vinje og Komplett jakter på ny toppsjef til Marked.no
Netthandel

Det er fortsatt uvisst hvem som blir ny sjef i Marked.no etter at Ole Petter Wie trakk seg som administrerende direktør etter kun 10 måneder i stillingen.

ANNONSE

Knapt et år etter at han tiltrådte stillingen som sjef for Marked.no trakk Ole Petter Wie seg fra topplederstillingen i Marked Gruppen AS.

Ole Vinje, administrerende direktør i Komplett Group og styreleder i Marked.no, sier at Wie valgte å fratre etter en styreprosess.

Vinje sitter som konstituert toppsjef i Marked.no frem til en ny sjef er på plass.

LES OGSÅ: Nå blir Komplett Apotek endelig et komplett apotek

Ordknapp sjef

- Har dere et nytt navn i sikte?


Ole Vinje.

Ole Vinje.

- Nei, vi har ikke noe nytt navn i sikte, sier en ordknapp Ole Vinje til Netthandel.no.

- Hvordan ligger dere an i sonderingsprosessen etter ny sjef i Marked.no?

- Det har vi ingen kommentarer til, sier Vinje.

Marked.no er en millionsatsing med flere kjente aktivt inne på investeringsfronten. Det er selskapet Marked Gruppen AS som står bak matsatsningen.

Selskapets tre viktigste eiere er Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, og investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine.

Mindre lønnsomt enn forventet

Overfor Dagens Næringsliv sa Vinje for knappe to uker siden at volumet og omsetningen på Marked.no må opp på et høyere nivå.

I mai i år skrev den samme avisen at Marked.no måtte passere en milliard kroner i omsetning for at selskapet skulle være lønnsomt.

- Vi vil nå break-even med vel en milliard kroner i omsetning, før det er vi et minusforetak. Vi håper å nå én milliard i salg i 2018, sa eks-direktør Wie i mai.

Den opprinnelige planen var at Marked.no skulle opp i en omsetning på 2-300 millioner kroner i sitt første driftsår, og ende opp med et tosifret antall millioner i underskudd.

Et halvår etter oppstart innrømmet Wie overfor DN at det gikk saktere enn ventet.

- Hva sere dere for dere å gjøre annerledes for å få «trykk på sakene» som du sa til Dagens Næringsliv 12. september?

- Det må vi komme tilbake til på et senere tidspunkt, sier Ole Vinje til Netthandel.no.

Etter det Netthandel.no kjenner til så er den ukentlige omsetningen for Marked.no katastrofalt lavt i forhold til premissene som lå til grunn for oppstart.

Markedet hardner til

Og at Marked.no kjenner presset fra konkurrentene hersker det liten tvil om.

Kolonial.no med Karl Munthe-Kaas bak rattet leder an i løpet.


Karl Munthe-Kaas.

Karl Munthe-Kaas.
Foto: Kolonial.no

Nylig ble det kjent at Rema 1000 har kjøpt seg inn i Kolonial.no og eier nå 10 prosent av selskapet.

- Kolonial.no og Rema har veldig lik filosofi. Enkelhet, effektiv drift og lave priser. Vi er begge utfordrere, selv om vi opererer i forskjellige markeder, sa administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, etter at kjøpet var i boks.

I begynnelsen av september ble det også klart at kundene hos Kolonial.no kan betale for nettmatkjøpene sine med Vipps via iPhone-appen til Munthe-Kaas & Co.

Også de store dagligvarekjedene, som inntil ganske nylig har sittet på gjerdet og dinglet med beina, begynner å røre på seg.

Meny og Spar, to av NorgesGruppens kjeder, driver begge og tester ut nettbutikk-konseptet - dog ennå i litt mindre skala.

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: