Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min

- Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min
Markedsplass-ansvarlig Anton Hagberg ser at prosjektet hans sakte vokser seg større. 13. juli i fjor hadde han tre partnere med på reisen. Målet var 100 i løpet av fjoråret. For øyeblikket selger 107 partnere produktene sine på netthandelsplassen til Komplett.
Foto: Morten Rakke/Komplett/Pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Det sier mannen som jobber målrettet for at 30–40 prosent av omsetningen til Komplett skal komme fra eksterne aktører om fem år.

ANNONSE

Komplett hadde i mange år verket etter å realisere planen om en markedsplass på nett.

I juli i fjor var tre partnere på plass med totalt 10 000 nye produkter. Babybanden (1000 varer), et selskap Komplett har store eierinteresser i, Elefun (3000 varer) og Elektroimportøren (6000 varer).

- Det koker ikke på noen som helst måte ennå. Men det er helt greit så lenge vi i startfasen fortsatt må skru og justere litt for at alt skal sitte optimalt. Men vi er fornøyd med 200 bestillinger helt uten noen form for annonsering. Det mest gledelige er at Babybanden har hatt besøk av mange kvinnelige kunder som aldri har handlet der før, sa Anton Hagberg den gangen eHandel.com sist snakket ordentlig med ham.

Ambisjonen var å ha 100 partnere på plass i løpet av 2017.

Nettbok-kjempe på plass

Per i dag er det 107 partnere som selger varene sine via Komplett Marketplace.

En av de sist ankomne partnerne er nettbok-kjenningen Haugenbok.no.

Andre norske merkevarer som blant annet Dashbordkamera.no, Sikkerheten-selv.no, Interfoto, Rufo.noPlatekompaniet og Spaceworld Sondgarden er å finne på handelsplattformen.

- Dette er Kompletts fremtid. Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min, uttalte Hagberg nylig til E24.

Han legger ikke skjul på at målet og ambisjonene er at 30–40 prosent av omsetningen til Komplett skal komme fra eksterne aktører om fem år.

Frontkjemper klargjøres for Amazon

I fjor solgte Komplett-konsernet ulike varer for 8,5 milliarder kroner, mot 7,7 milliarder kroner året før.

Vekst, ja, men på ingen måte noen avskrekkende høy vekst for konsernet som omtaler seg som størst i Norden på netthandel - og som garantert kommer til å stå i frontlinjen når de globale handelsgigantene ruller inn i Norden.

Målet for markedsplassen er definitivt å stå best mulig rustet den dagen Amazon og Alibaba for alvor velger å rulle inn i Norden.

Hagberg tar seg tid til eHandel.com, og svarer på en del spørsmål knyttet opp mot dagens situasjon og tiden som kommer.

Holder kortene tett til brystet

- Har du en oversikt over de 107 aktørene som selger via Kompletts markedsplass?

- Vi ønsker ikke å gi ut en oversikt over hvilke partnere vi har inngått avtale med, men i skrivende stund har 107 partnere signert med oss. Alle er ikke on-boardet på Komplett per nå, men vil bli synlige fortløpende utover våren. Noen tekniske utfordringer jobbes det med å løse, sier han.

- Hva har skjedd siden vi snakket ordentlig sammen i fjor sommer, Hagberg?

- Vi har jobbet jevnt og systematisk med markedsplassen i lang tid. Vi er i dialog med mange spennende aktører. Dette er den største satsningen vi gjør, og vi er fortsatt i en tidlig fase.

200-300 nye partnere i løpet av 2018

- Skjønner. Hvordan er ståa nå og hva skjer fremover?

- Vårt fokus er å få på plass signerte partnere på Komplett, utvikle løsningen til å favne om flere kategorier og signere nye partnere. Målet er et sted mellom 200-300 partnere innen utgangen av 2018.

- Hvor mye står og faller på at markedsplassen blir en suksess?

- Dette er vår største satsning i historien, og målet er å være rustet til å takle økende konkurranse fra internasjonale giganter. Vi skal være den nære og lokale markedsplassen med stort fokus på å gi kundene den beste handleopplevelsen, sier Hagberg avslutningsvis.

Del artikkel: