I følge vÃ¥r innsikt i hvorvidt nettbutikker inneholder informasjon i forbindelse med frister for bestilling av varer i julen, viser det seg og opereres med nok sÃ¥ ulike frister. Samtidig er synligheten svært varierende hos de ulike aktørene.Â
Nettbutikkene vi undersøkte viser seg Ã¥ benytte seg av alt fra 14. til 21.desember nÃ¥r det gjelder bestillinger av varer, som skal nÃ¥ frem til kunden innen julaften.Â
- Bør våge å være litt mer offensive
Konverteringsspesialist og daglig leder i CRO-byrÃ¥et Right Brain, Joachim Furuseth mener nettbutikkene svikter i disse dager før jul, da de taper omsetning ved Ã¥ sette fristene for tidlig.Â
- Ofte ser vi at nettbutikkene skriver på sine nettsider at de garanterer at bestillinger gjort før 16.desember kommer frem i tide, mens de i praksis kan levere til store deler av landet flere dager etter det, sier Furuseth til eHandel.com, og fortsetter:
- Ved å avslutte julehandelen i midten av desember, går nettbutikkene glipp av mye omsetning. De fleste nettbutikker har så god kontroll på logistikken, at de bør våge å være litt mer offensive her. De fleste nordmenn bor i urbane områder der logistikkselskapene gjerne leverer helt frem til julaften.
Fallende konverteringsrate og tapt omsetning
Det å handle på nett før jul kan være et sjansespill, og det er helt nødvendig for kundene å være sikre på at gavene når frem innen 24.desember. Dersom kunden blir usikker på dette, handler han eller hun heller i fysisk butikk, tror Furuseth.
- Mange gjør research på nett i dagene før jul, men våger ikke handle på nett da de er redde for at de ikke får varene i tide. Resultatet er fallende konverteringsrate og mye tapt omsetning.
Taper kunder med utydelige frister
Vi har sett at enkelte nettbutikker mangler informasjon på sine nettsider, samtidig som noen gjemmer det godt. I følge Furuseth er dette et problem han ser hvert år, og også en faktor som gjør at mange nettbutikker taper kunder i førjulstiden.
- Nå før jul er bestillingsfrister forretningskritisk informasjon som bør fremkomme tydelig både på forside og alle undersider, inkludert i checkout. Nettbutikker som ikke er tydelig på hvilke frister som gjelder, taper mange kunder før jul. Denne feilen gjentar seg år etter år.
Konverteringspesialisten mener det generelt sett finnes et stort forbedringspotensial blant samtlige nettbutikker.
- Norske netthandlere har gjort livet vanskelig for mange eiere av fysiske butikker, men akkurat nÃ¥r det gjelder kommunikasjon av bestillingsfrister, er det mye som kan forbedres. Jeg vil kalle dagens praksis en gavepakke til de fysiske butikkene.Â