Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Omdømmesvikt for flere store norske selskaper

Omdømmesvikt for flere store norske selskaper
Kansellerte flyavganger i sommer på grunn av pilotmangel har medført et omdømmefall for Norwegian.
Bilde: Norwegian/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Norwegian, Posten Norge og Reitangruppen er tre fallende storheter kommer det frem av en rykende fersk Ipsos-rapport.

ANNONSE

Det er alltid viktig å bli likt. Det betyr at folk har tillit til deg og velger å bruke tid på deg.

2017-rapporten fra analyseselskapet Ipsos viser at tre store norske aktører opplever en tilbakegang i popularitet, skriver Aftenposten.

Reitangruppen faller mest

Særlig er det Reitangruppen, som driver Rema 1000, som får merke det. Fallet fra året før er markant for dagligvarekjeden.

29 prosent av de spurte sier at de har et meget godt inntrykk av selskapet, et fall fra 37 prosent i fjor. Andelen som har et dårlig inntrykk, øker fra 24 til 35 prosent.

- Vi har sett at matvarebransjen har opplevd et sviktende omdømme de senere årene, men spesielt har dette rammet Reitan-gruppen som denne gangen nok får merke folks misnøye med de nye tiltakene med «bestevenn»-strategien. Reitan står for det største fallet i årets undersøkelse, sier avdelingsleder Kristin Rogge Pran i Ipsos til avisen.

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum, sier det er enkelt å forklare hvorfor ting er som de er. Hun sier at selskapet har hatt en turbulent omstillingsperiode i første halvår da målingen ble utført.

Pilotmangel og kanselleringer

Også Posten Norge og Norwegian må tåle en liten svikt i kundetilliten.

Flyselskapet som klatrert på Ipsos-barometeret i fjor, har i år falt noe tilbake. Norwegian er naturlig nok ikke fornøyd med omdømmefallet, og vil jobbe hardt for å innta en bedre posisjon i fremtiden.

- Den massive oppmerksomheten vi fikk i sommer da et titalls flyvninger i Norge ble kansellert på grunn av pilotmangel, vil åpenbart påvirke omdømmet negativt. Vi forstår at vi har en jobb å gjøre for å rette opp inntrykket hos dem som ble berørt av kanselleringer i sommer. På den andre siden strømmer kundene til Norwegian som aldri før, og vi har også vi vunnet flere høythengende internasjonale kundepriser som er et tydelig bevis på at reisende er godt fornøyd med Norwegian, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Del artikkel: