Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Omsetningsrekord i elektronikkbransjen

Ole Martin N. Evensmo

Ferske tall fra elektronikkbransjen viser at elektronikksalget fortsetter å øke, men kundene handler ikke samme varer som før. Det får konsekvenser for mange norske nettbutikker.

ANNONSE

Nordmenn handlet elektronikk for 32,3 milliarder kroner i 2015, viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er en oppgang på 6,6 prosent fra året før. Dette inkluderer alt av lyd, bilde, multimedia, hvitevarer, småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– Den svake kronekursen har påvirket bransjeaktørene ulikt i forhold til hvilke valutasikringsavtaler de har gjort, og det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Antall solgte mobiltelefoner falt fra 2,1 millioner enheter i 2014, til 1,85 millioner i 2015, en nedgang på 12 prosent.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mens nettbrettmarkedet har hatt noen gode år, er denne kategorien nå på vei tilbake.

– Det ble solgt rundt 613 000 nettbrett i 2015, et fall på 12,5 prosent. Det fortsetter trenden vi så fra 2013 til 2014, hvor nettbrettsalget falt 36 prosent. Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Andre interessante funn:

  • Salget av smartklokker økte fra 80 000 enheter i 2014 til 240 000 enheter i 2015.
  • Salget av smartarmbånd økte fra 240 000 til 480 000 solgte enheter fra 2014 til 2015.
  • Salget av kjøkkenmaskiner øker med 15 prosent, blendere med 46 prosent og saftpressesalget øker med hele 48 prosent.
  • Salget av kaffemaskiner falt med 20 prosent fra 400 000 til 356 000 enheter. Katekorien inkluderer traktere, kapselmaskiner og helautomatiske espressomaskiner.
  • Antall solgte TV-apparater falt fra 429 000 enheter i 2014 til 387 000 i 2015, en nedgang på nesten 10 prosent. Totalomsetningen for TV i 2015 øker likevel med 8 prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.

Viktige aktører i Norge innen elektronikk er kjeder som Elkjøp, Lefdal, Expert, Euronics, Netcom, Telenor, Eplehuset og Siba. I fjor etablerte også danske Skousen seg i Norge med 15 butikker, målet er å doble antall butikker innen kort tid. I tillegg har vi selvsagt en rekke rene nettbutikker, inkludert Komplett.no, NetOnNet, Tretti, Whiteaway, Dustin (mest B2B) og CDON.

(Foto: Lefdal)

Del artikkel: