ANNONSE

Omsetter «bare» for 1,6 milliarder kroner på nett - nå tar selskapet grep

Pandora
Foto: Phillip Pessar / Lisens: CC BY 2.0 / https://www.flickr.com/photos/southbeachcars/30668166221
Ole Martin N. Evensmo

Danske Pandora selger smykker for 23 milliarder danske kroner i året, men netthandelen sliter de med.

ANNONSE

Den danske smykkegiganten Pandora har ansatt iren Karl Walsh (38) for å lede deres netthandelssatsing, opplyser Pandora i en pressemelding.

- Ansettelsen er et ledd i Pandoras fokus på å bli ledende innen omnichannel-retail som ledd i 2022-strategien, som ble presentere på kapitalmarkedsdagen i januar.

Pandora som i fjor solgte smykker for 23 milliarder kroner, har som mange andre store kjeder hatt problemer med å få ordentlig sving på sin nettbutikk.

Riktignok økte nettsalget med hele 61 prosent i fjor, men omsetningen utgjorde likevel ikke mer enn 7 prosent av det totale salget. Målet er å øke nettsalget til 10 prosent innen 5 år, står det skrevet i årsrapporten til Pandora for 2017.

Pandora er tilstede i Norge med 22 butikker, men selger ikke på nett via sin norske nettbutikk.

Den nye direktøren går inn i Pandoras toppledelse SVP for Global E-commerce. Global E-commerce opprettes som nytt selvstendig forretningsområde - med både kommersiel og teknologisk knowhow, opplyser Pandora. 

Selv om Pandora kanskje ikke har fått helt fart på sitt nettsalg er det ikke noe å si på lønnsomheten i selskapet. I fjor omsatte selskapet for 22,7 milliarder kroner med utrolige 8,5 milliarder danske kroner i EBITDA-resultat. Selskapet har totalt 27 000 ansatte, hvorav 13 000 jobber i Thailand der Pandora lager sine smykker.

Del artikkel: