Særlig småbarnsfamilier med en presset økonomi, og med en ellevill kjøpefest rundt seg, kan sammen med miljøet juble dersom Helly Hansens utleie-idé gjennomføres.
Det er først og fremst barnehageklær og alpinutstyr de ser for seg som mulige utleieprodukter.
Sportsbransjen skriver at klesbransjen i Norge omsetter for nesten 40 milliarder kroner i året - og at den gjengse nordmann kaster 23 kilo klær hvert eneste år.
- Hittil har vi konsentrert vår miljøinnsats mot materialer og produksjon. Nå vil vi begynne å se nærmere på bærekraftige forretningsmodeller. Vi tror leasing kan forlenge livstiden til klesplagg og utstyr, samtidig som det åpner for at kunder bare trenger å betale for den faktiske bruken, sier Rebecca Johansson, forsknings- og utviklingsansvarlig for materialer i Helly Hansen, til nettstedet.
Prosjektet. som gjennomføres i samarbeid med innovasjonsselskapet Æra, er tildelt 410 000 kroner i støtte.