Mange har nok opplevd å bli både sultne og ukonsentrerte mot slutten av en arbeidsdag, da kantinen er stengt og man ikke har umiddelbar tilgang til mat og drikke. Her så oppstartsbedriften S:mart et potensiale på det norske markedet.
Selskapet satser på minikiosker, som er teknologidrevet og selvbetjente. Det er ikke en tradisjonell minikiosk slik vi kjenner det med betaling via kortterminal eller kontant, men via en app som inneholder meny og betaling via Vipps eller Visa og Mastercard.
Tilsvarende konsept har fått fotfeste i utlandet, hvor blant annet ByteFoods har slått an i USA, mens HelloFreshGo og Convini er eksempler på såkalte mikromarkeder i Tyskland og Sverige. I tillegg tester AmazonGo en miniversjon, som skal passe til kontorbygninger og sykehus.
Alt i én app
Daglig leder for S:mart er Henrik S. Bjønnes med tidligere erfaring fra Accenture, som sammen med Niels Bjønnes og Silje Lian startet opp selskapet i 2017. S:mart har også investorer fra blant annet Virke og StartupLab, hvor S:mart har sitt kontor.
- S:mart opererer i grensesnittet mellom e-handel og fysisk retail, i tillegg til å være tilgjengelig der forbrukeren oppholder seg store deler av dagen - nemlig på arbeidsplassen. Kioskene selger sunne mellommåltider, snacks og drikke.
Alle produkter, kampanjer, kommunikasjon og betaling foregår gjennom appen, sier Silje Lian, markedssjef for S:mart til Ehandel.com.
100 kiosker i 2020
I dag har S:mart 37 kiosker på arbeidsplasser, som blant annet Accenture, Schibsted, Tesla, Ikea og Aker Solutions samt 1600 brukere hver måned. Innen andre kvartal i 2020 er målet å ha 100 kiosker på markedet.
Det er foreløpig ingen andre som driver tilsvarende konsept som kjernevirksomhet her til lands, men det er noen kantineselskaper som tilbyr lignende tjenester.
- Vi anser i første omgang virksomheter med +20 ansatte i de fire største byene som vårt marked. Per i dag utgjør det ca. 10 000 virksomheter. Markedet kan etterhvert utvides til skoler, sykehus, sportsannlegg også videre, sier Silje Lian.