22. september var Alibaba på en liten sjarmoffensiv hos Innovasjon Norge i Oslo.
Amee Chande, Alibabas managing director i UK og Norden, var på plass i Oslo for å prate varmt til et knippe utvalgte norske selskaper om hva som venter i det fjerne Østen for dem som ønsker – og kan – bli med på plattformeventyret til den kinesiske nettgiganten Alibaba.
Tran i luften
Samtidig som hun entret scenen i et mindre møterom i Oslo var en rekke containere proppet med Orkla-produkter på vei via luftveien til flere tollagre, eller bonded warehouses, i Kina.
På plass hos Innovasjon Norge var også Peter Colliander, internasjonal salgsdirektør i Orkla, som kunne fortelle at de var veldig nær lansering av en rekke Orkla-produkter på Alibabas underbruk - Tmall Global.
- 18 Orkla-selskaper har vært involvert i å finne frem til noen få utvalgte varegrupper som vi tror vil gjøre det bra i det kinesiske markedet, sa Colliander til Netthandel.no den gang - uten å kunne røpe eksakt hvilke produkter det var snakk om.
Konsernsjef Peter A. Ruzicka sa omtrent samtidig på DNBs retailkonferanse at Möllers tran, Abba Sild og Stabburets makrell i tomat var etterspurte varer internasjonalt.
Nå er det klart at blant annet norsk tran er å finne på Tmall Global. Ballerina-kjeks er også ansett å være en potensiell nett-hit i Kina.
Nestlé, en annen stor aktør innen næringsmiddelindustrien, er allerede godt etablert i det kinesiske nettmarkedet.
Gigantisk markedsplass
Tmall er den ledende B2C-markedsplattformen i Kina, med en markedsandel på 60 prosent. Her ligger det tilgjengelig varer fra 5400 globale merker.
Normalt sender Tmall daglig ut 30 millioner pakker.
Andre nordiske aktører som danske Lego og svenske Arla er allerede godt etablert der.
(Foto: Skjermdump/Orkla)