ANNONSE

Outnorth etter sammenslåingen - streber etter økt lønnsomhet

Outnorth etter sammenslåingen - streber etter økt lønnsomhet
Outnorths CEO Harald Ennen, som også blir CEO i det nye morselskapet, ser frem til det nye fellesskapet.
therese.karlsrud.haugen

Skal bruke synergieffekter til å utvide konseptene på nye og eksisterende markeder.

ANNONSE

De tidligere konkurrentene Outnorth og Fjellsport, kunne før jul meddele at de to slår seg sammen. Begge aktører er ledende nettbutikker innen friluft-segmentet, og har nå gått inn for å samle kreftene i et felles morselskap, med Egmont Publishing som hovedeier. 

Virksomhetene skal i følge morselskapets kommende konsernsjef, Harald Ennen, som også er daglig leder for Outnorth, fortsatt operere som to selvstendige enheter.

- Er det noe av virksomheten som vil komme til å bli lagt ned i forbindelse med sammenslåingen?

Nei, til tross for at begge selskap er virksomheter i outdoor-segmentet finnes det forskjeller i konseptene og kundegruppene virksomhetene retter seg mot, svarer Harald Ennen i en mail til eHandel.com. 

Vekst og lønnsomhet

Målet med sammenslåingen er å styrke posisjonene, med sine felles kunnskaper og erfaringer innen friluft-segmentet under det samme konsernet, Outnordic Invest AB. Det nye konsernet skal eie 100 prosent av aksjene i begge selskap.

- Hva tror du blir utfordrende som konsernsjef for et av Nordens største netthandelsselskaper?

- Vi streber etter å holde fortsatt høy vekst med en økt lønnsomhet. Det vil bli generert av et fokus på å utvide våre vellykkede konsepter i eksisterende markeder og legge grunnlag for videre ekspansjon. Det finnes mye kunnskap og erfaring i begge selskap, hvilket kommer til å resultere i betydelige synergieffekter, sier Ennen. 

Vil tilby førsteklasses kundeopplevelse

I likhet med andre bransjer vil det viktige for friluft-segmentet på nett fremover, være å tilby en verdikjede der alt går smidig og raskt for seg. Outnorth vil fortsette å fokusere på det de kaller en førsteklasses kundeopplevelse. 

- Vi kommer som tidligere å tilby våre kunder et attraktivt sortiment og en førsteklasses kundeopplevelse. Men for å kunne gjør dette må hele verdikjeden være på plass. Alt fra kundens første kontakt med oss til smidige betalingsløsninger, raske leveranser og kvalitet på service til kunder både før og etter kjøp. 

Del artikkel: