ANNONSE

Over 700 millioner kroner i tap - slik skal Nille snu skuta

Nille gir opp i Sverige - retter fokus mot Norge
Nille har slitt med svake resultater over tid og er nå under en snuoperasjon.
Bilde: eHandel.com
therese.karlsrud.haugen

Planlegger netthandelsløsning i løpet av året.

ANNONSE

Lavpriskjeden Nille skal i følge DN ha levert en omsetning på 1,5 milliarder kroner og et negativt resultat på 206 millioner kroner i 2018. Totalt skal kjeden ha tapt over 700 millioner kroner de to siste årene. Nå fortsetter ryddejobben.

Etter at oppkjøpsfondet BC Partners trakk seg ut endte DNB i 2018 opp som ny eier i i selskapet. Samtidig fikk Kjersti Hobøl, som tidligere har snudd økonomien hos Princess og Kid, rollen om å også rydde opp i Nille som ny toppsjef. 

Siden hun tok over i fjor skal 40 personer ha mistet jobbene sine og antallet butikker gått fra 385 til 370 stykker. Dette er noen av grepene som skal ha blitt gjort så langt i snuoperasjonen. 

- Vi har vært gammeldagse

Nedturen til Nille har vært bratt og det oppstod blant annet store problemer da BC Partners forsøkte å etablere kjeden i Sverige. Samtidig står selskapet ovenfor en helt annen konkurranse enn tidligere fra aktører som Rusta, Normal og Søstrene Grene. 

Ved å forbedre varepakken og presentasjonen av butikkene håper Hobøl nå på å endre det visuelle uttrykket og også tiltrekke seg flere yngre forbrukere. 

- Vi har vært litt gammeldagse i uttrykket. Vi må bli flinkere i kommunikasjonen på de digitale flatene. Det handler om hvordan vi kan formidle inspirasjon på nye måter. Her er potensialet stort, sier Hobøl til DN.

"Klikk & Hent"

Konkurransen fra netthandel er imidlertid ikke noe Hobøl frykter spesielt, men hun meddeler at planen er å implementere systemer der kunden kan bestille varene på nett og hente i butikk i løpet av året. 

I år har selskapet også levert bedre budsjett enn i fjor og Nille-sjefen har sterk tro på at de skal klare å få snudd selskapet til slutt. 

- Vi har laget en treårsplan. Det er ikke et spørsmål om vi får det til. Det er et spørsmål om når vi får alle tingene er på plass. Hvis selskapet har brukt lang tid på å gå dårlig, så vil det ta tid å få det opp igjen.

Del artikkel: