Åtte måneder tok det for den svenske billigkjeden Rusta, som også er tungt til stede i Norge med 19 varehus, å sikre seg én million kundeklubbmedlemmer.
Noen få månder senere var antall Club Rusta-medlemmer doblet.
Regner med ytterligere vekst
Markedssjef Linda Estenthal ser for seg at rekrutteringen av nye medlemmer bare vil fortsette.
- Over halvparten av alle i Sverige besøker oss, sier hun til Market.
Sverige har i dag drøyt 9,9 millioner innbyggere. Slenger man også med det uforløste norske potensialet så er det fortsatt mye å hente for kjeden som regner med å selge varer for mer enn én millard kroner i Norge i år.
Selskapets argeste konkurrenter er kanskje først og fremst Jula, Dollarstore og Europris.
Viktig med merverdi
- Rustas varmerke blir mer og mer populært og øker i takt med at vi vokser og når nye markeder. Helt fra starten av anstrengte vi oss for å utvikle et kundedrevet lojalitetsprogram. Hovedprinsippet er å tilby medlemmene i kundeklubben en tydelig merverdi, forklarer markedssjefen.
Eksempler på dette er tips og råd for hjemmedekoratøren, forhåndsinformasjon om kommende produkter og kampanjer, invitasjoner til forskjellige tilstelninger og 365-dagers åpent kjøp på alle varer.
Et bra lojalitets-verktøy
Estenthal mener kundeklubben er et bra verktøy for å beholde og øke lojaliteten hos de kundene de allerede har i kurven.
- Samtidig gjør det oss enda bedre på å lokke til oss nye kunder og vokse som selskap.
Roser de ansatte
Hun er ikke et øyeblikk i tvil om at det er de mange ansatte som skal ha æren for kundeklubb-suksessen.
- De varehusansatte har vært fantastisk engasjerte og drivende for rekrutteringen av kundeklubbmedlemmer. De har også hatt en viktig oppgave med fortløpende å forbedre og finjustere klubbens initiativ og tilbud ved at de har lyttet til kundenes ønsker og behov. Det har gjort at Club Rusta hele tiden har klart å være relevant for medlemmene våre, konkluderer Estenthal.