Når selskaper blir virkelig stor, blir det som regel vanskeligere å vokse i samme tempo og det ser ut til å stemme også for Amazon.
Kvartalstallene selskapet slapp i natt som viser en vekst på 23 prosent sammenlignet med tredjekvartal i 2114. Amazon har dermed økt veksttakten tre kvartaler på rad. Men den tradisjonelle salget av varer fra eget lager vokser ikke så fort. Det er salget av varer for partnere og cloud-tjenestene som vokser raskest.
Amazons eget varesalg økte med mer beskjedne 15 prosent sammenlignet med fra samme kvartal i fjor. Nå står partnersalget - salg av varer fra selskaper som markedsfører seg gjennom Amazon - for 49 prosent av totalsalget, mot 42 prosent for et år siden. Dette understrekes av at salget av tjenester, det vil si inntekter fra partnere og salg av cloud-tjenestene AWS, økte med 51 prosent.
Amazon-tallene viser at omtrent tre fjerdedeler av salget skjer utenfor USA, men selskapet har aldri røpet noen tall for hvor mye de selger for til for eksempel Norge. I en fersk oversikt fremkommer det imidlertid at Amazon er største nettselskap i Europa.
Et oppsiktsvekkende punkt i tallene er salget av bøker og annen media som var det Amazon startet med. Veksten i dette salget endte på bare 8,4 prosent.