– Pulsen i markedet merkes godt gjennom nettbutikken, sier e-commerce manager i Pierre Robert, Gunhild Enger til Netthandel.no.
Utviklingen til Pierre Robert Group har vært enorm siden La Mote ble lansert i 1959. Selskapet har 220 ansatte i Norge og Sverige, og driftsinntektene var i 2013 på 518 millioner NOK. I fjor så nettbutikken sitt lys. I år er omsetningen på nett beregnet til nesten 10 millioner kroner.
- Har gjort et kvantesprang
- Vi lanserte bare en smal del av sortimentet i 2013. Dette har vi gradvis utvidet . Vi er i en læringsprosess der vi skal etablere oss, sier Gunhild Enger.
Merket skal styrkes og nå frem til flere og nye forbrukere. Slik skal det videre skapes vekst i både dagligvaresalget og salget på nett. Hverdagen har endret seg mye for e-commerce manager Enger, som tidligere var ansatt som markedssjef i Orkla Foods Norge.
- Netthandel går raskt og markedet er i stadig endring. Man må være tett på. Vi må hele tiden overbevise både internt og eksternt.
Forbrukeren skal møte et helhetlig budskap på nett og i dagligvarehandelen.
- Vi har gjort et lite kvantesprang i forhold til å omfavne nye medievaner, mener Enger.
Historiefortelling og digital strategi
Balansen og spennet mellom verdikjeden og kontakten med kundene gir en høy grad av endring.
- Vi ønsker å ivareta en likevekt mellom det store og etablerte som Orkla representerer, og det som lett skal la seg tilpasse i Pierre Robert Webshop som er rett på sluttbrukeren. Jeg synes vi har klart å finne vår vei, sier Enger.
Denne veien er fundamentert på en digital strategi, som ble endret samtidig som nettbutikken så sitt lys.
- Man er på nett for å hente inspirasjon og informasjon. Nettsatsingen er et ledd i å bygge og forsterke merkevaren. I dagligvarehandelen sloss vi om oppmerksomheten med mange andre budskap. På nett får vi fortalt vår historie uhildet.
Ull er gull
Like populært som det er å putte ullprodukter i handlekurven, er temaet hett på nett. Mye ressurser har derfor gått til å opparbeide informasjon og saker om ull på nettsidene. Brukerne leter et oppslagsverk og informasjon om produktene. Behovet skal møtes. Også for å vise hvordan de jobber med samfunnsansvar.
- Vi forsøker å skape en Pierre Robert-verden på nett der kunden kan få inspirasjon, tips og råd. Hvordan man skal bruke produktene og hvordan de er laget.
Informasjonen brukes senere i nyhetsbrev, i sosiale medier og søkemotoroptimalisering. Innholdsmarkedsføring brukes aktivt for å forsterke budskapene man også møter i dagligvarehandelen. Et ferskt eksempel er merkets nye ”sokkeguide” som retter seg mot menn.
Trapper opp i Sverige
Med nettbutikken når Pierre Robert ut til kundene som ikke handler i dagligvarebutikkene.
- I Sverige har vi ikke like bred distribusjon som i Norge. Å oppnå større prøving der er en viktig målsetning for oss, sier Enger.
- Tilstedeværelsen på nett er en naturlig del av forbrukeratferden som vi ser i dag. Særlig i tekstilkategorien, supplerer hun.
Under mottoet "Designed for your everyday", skal plaggene være like tilgjengelig i hverdagen, som de er designet for hverdagen.
Hvilke kanaler fungerer best for å nå ut med dette budskapet?
- Nyhetsbrev fungerer bra og er veldig effektfullt. Facebook har gitt mange gode resultater. Og vi har jobbet målrettet med Adwords. Content marketing inngår i alle plattformene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Pierre Robert lager strømpebukser, sokker og undertøy til barn, kvinner og menn.
I Finland er de ikke tilstede i dagligvarekanalen, men åpnet i høst nettbutikken for det finske markedet. Et grep som har fungert bra der er å samarbeide med utvalgte bloggere.
- Det har gitt veldig god effekt. Det er mulig det ligger en spennende mulighet der, sier Enger.
Bruker kunnskapen til de ansatte
Designerne og bedriftens CSR-ansvarlig har vært tett involvert i å skape den virtuelle Pierre Robert-verdenen.
- Forbrukerne er svært bevisste, og vi får en del spørsmål om hvordan plaggene våre blir laget. Vi tenker helhetlig, det ligger i Orkals ryggmarg at vi skal være grundige og ansvarlige. Vår CSR-ansvarlig jobber gjennom hele verdikjeden og leverandørene. Eksempelvis med dyrevelferd, forteller Bettina Johnsen, som er kommunikasjonsansvarlig i Pierre Robert.
Hun understreker at dette er informasjon som er lettere å gå i dybden på nett.
- Vi sitter på mye kompetanse, og nettet er en god kanal for å dele denne med forbruker. Nettsiden og sosiale medier er en kjempefin måte å utdype alt vi gjør og står for, noe som ikke er så lett i en reklamefilm der budskapet er spisset.
Hardt, men kontrollert arbeid
Nettplattformen til Pierre Robert er laget av det svenske selskapet Panagora, og heter Edge. Prosjektet er ledet internt, der direktør forretningsutvikling var prosjekteier. I løpet av ett år stod netthandelsplattformen klar, responsiv og optimalisert for mobile flater.
- Vi var grundige før lansering og måtte vite at det var godt gjennomarbeidet før vi la det ut på nett. Deretter har vi lansert innholdet litt gradvis . Vi tilpasser etter hvert som vi erfarer. Det som gjaldt i fjor, fungerer ikke i år.
Hva er det mest utfordrende i gründertilværelsen?
- Man ønsker seg alltid mer ressurser, små som store. Selv om Orkla er et stort selskap, er budsjettene splittet nedover. Det er prioriteringer hele veien.
Hvordan møter kunden hos Pierre Robert om fem år?
- Man har vel sluttet å spå så langt frem i tid. Vi kommer til å fortsette den linjen vi har startet på, og ta til oss den læringen vi får ved å jobbe med utvikling på nett. Det grunnleggende er merket og det Pierre Robert står for.
Fakta om Pierre Robert:
Pierre Robert Group designer, utvikler, markedsfører og selger strømpebukser, sokker og undertøy under merkene La Mote og Pierre Robert. Selskapet utvikler basisplagg for kvinner, menn og barn, skreddersydd for en skandinavisk hverdag. Pierre Robert Group inngår i konsernet Orkla, under forretningsenheten Orkla Home and Personal. Orklas største eier er Canica som også eier Komplett Group og Centurie (tidl. JerniaGruppen).
Viktige milepæler i Pierre Roberts historie:
2014 Lanserer Pierre Robert Shape Collection
2013 Pierre Robert Webshop lanseres
2010 Lanserer Pierre Robert Sport Collection
2009 Vinner Design Effekt-prisen og lanserer Pierre Robert Young Collection Wool
2008 Skifter navn til Pierre Robert Group, lanserer Pierre Robert Wool Collection
2006 Lanserer Pierre Robert Lingerie
2006 Kjøper merket Pierre Robert
1999 Kjøper opp AB Freds
1994 La Mote AS blir etablert som selskapsnavn
1990 Lilleborg overtar HOME’s AS
1977 Hjemmets produkter blir HOME’s AS
1959 La Mote blir lansert
1956 Selskapet blir stiftet som Hjemmets produkter AS
Kilde: Pierre Robert