Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Platekompaniet skal snu resultatet med økt nettsatsing

Platekompaniet skal snu resultatet med økt nettsatsing
Platekompaniet tar grep på nett og legger ned nesten alle fysiske butikker.
Foto: Istock/Skjermdump: Platekompaniet.no
therese.karlsrud.haugen

Legger ned nesten alle fysiske butikker.

ANNONSE

Etter flere år med underskudd retter Platekompaniet nå ytterligere fokus mot nett og legger ned nesten alle sine fysiske butikker. Til slutt skal kjeden stå igjen med tre fysiske butikker. Det opplyser DN.

Økt press fra netthandel og streaming har påvirket mye av det tapte inntektene til den norske musikk-, film- og spilldetaljisten, men nå har selskapet lagt en ny plan. 

- Vi må tilpasse vårt konsept til noe som er bærekraftig fremover. Da mener vi at å ta bort de fysiske butikkene er veien å gå, sier Rolf Kristian Presthus, grunnlegger og eneeier av Platekompaniet, til DN. 

- Skvis på marginen

I følge tall som DN har fått tilgang til leverte Platekompaniet et driftsresultat på minus 21 millioner kroner i fjor. Samtidig sank omsetningen med 4,7 prosent til 345 millioner kroner. 

- Utfordringen er at vi flytter omsetningen fra fysisk butikk til nett, så vi er i en fase hvor vi har en del endringskostnader. Å legge ned butikker har kostet penger. Vi har også en endring i varemiksen som gjør at vi selger varer med lavere fortjeneste enn tidligere, så vi har en skvis på marginen, sier Presthus.

Selskapet tror imidlertid at de kan snu det negative resultatet til pluss allerede i 2020. I år vil de åpne opp for nye eiere, hvor håpet er å finne en aktør som kan bidra med noe på nett.

Del artikkel: