Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Playstore: Varner med digital og leken spissing av Urban-konseptet

Playstore: Varner med digital og leken spissing av Urban-konseptet
LEKENT MILJØ: Saloyan Viseyabala (nærmest) og kompisen Diako Mahmoudi er innom Urban-butikken på Strømmen Storsenter for å sjekke ut siste nytt på klesfronten. Bak ryggen til Mahmoudi kan de ansatte tilby kundene en lekestund med blant annet Playstation.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

BILDESPESIAL: En kasseløs tilværelse og flere gate-lekne og digitale grep preger den 650 kvadratmeter store Urban-butikken på Strømmen Storsenter.

ANNONSE

- Dette er ikke et nytt konsept. Det er en ytterligere spissing av Urban-konseptet, sier Kjetil Enger, digitalhodet i Varner-eide og gatesmarte Urban, til ehandel.com.

Han har jobben med å teste ut en rekke digitale grep - og innføre flere lekne gate-elementer - i testbutikken «Playstore» på Strømmen.

Foreløpig er denne butikken den eneste av sitt slag i Norge.

Et digitalhode i en fysisk butikk er ikke hverdagskost i Norge, selv om mange tenker at slik burde det selvsagt være.

Handel er tross alt handel, uansett hvilke kanal det skjer gjennom.

Se flere butikkbilder nederst i saken!


GATERØFT MED STIL: Upolerte Leca-blokker som opphengsvegg for sko, og en LED-lyspreget basketkurv, er to av flere gate-elementer som fanger kundenes oppmerksomhet i butikken.

GATERØFT MED STIL: Upolerte Leca-blokker som opphengsvegg for sko, og en LED-lyspreget basketkurv, er to av flere gate-elementer som fanger kundenes oppmerksomhet i butikken.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Kasseløs butikk

Et av grepene som er gjort er å fjerne det klassiske kassapparatet fra kundenes øyne, og bytte dem ut med bærbare nettbrett og scannere.

Dermed kan de ansatte alltid være der kundene befinner seg i butikken, og sluttføre handelen enten det er ved prøverommene eller ved reolene med capser.

I denne butikken finner du ingen ansatte som henger bak kassa og venter på kundene. Her er det snarere tvert om de ansatte som oppsøker kundene.

Gjerne for en kort bordtennis-match når klær eller sko er i boks.


MOBIL KASSE: Med disse to innretningene kan de ansatte selge varer hvor som helst i butikken.

MOBIL KASSE: Med disse to innretningene kan de ansatte selge varer hvor som helst i butikken.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

- På åpningsdagen ble det solgt flere skopar ved bordtennisbordet, sier Enger.

LES OGSÅ: Steen & Strøm møter netthandelstrusselen med lek og moro

Gatesmart omnikanal-test

Bordtennisbordet er plassert i butikken for å skape en mer leken og tilbakelent følelse for kundene som er innom.

Kall det gjerne et element fra gata som er tatt innomhus - og som passer street wear-klærne de selger nærmest som hånd i hanske. I tillegg til dette kan butikken også skilte med et eget spillområde - og flere digitale speilfunksjoner vil overraske de som tar turen innom.

- Dette er en omnikanal-test hvor målet er at vi skal ta hånd om kundene hele veien. Vi skal tilby kundene en funksjon som gir dem noe mer. En opplevelse litt utenom det normerte. Å innføre noe slikt uten at det har noen hensikt for kundene blir på mange måter meningsløst, sier Enger.


FORNØYD: - Det er kjempekult å få være med å sette min signatur på Urbans digitale butikkreise, sier Kjetil Enger.

FORNØYD: - Det er kjempekult å få være med å sette min signatur på Urbans digitale butikkreise, sier Kjetil Enger.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

PS! Helt kasseløst blir det ikke, da norsk lov sier at de som vil skal kunne betale med kontanter. Men som kunde ser du dem ikke, for kasseapparatene er godt gjemt.

Se flere butikkbilder her:


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: