Tilbud på nett kan noen ganger bli så godt mottatt av forbrukerne, at nettbutikken selger flere enn de har på lager. En vanlig løsning er å gi kundene beskjed om at varen likevel ikke kan leveres og kansellere ordren.
Dette er ikke i henhold til Forbrukerkjøpsloven, viser en fersk sak. der en kunde kjøpte en vare i forbindelse med «lagertømming» i en mindre nettbutikk. Kunden fikk beskjed om at varen var utsolgt og ikke kunne leveres. Kunden som allerede hadde betalt, krevde varen levert likevel. Butikken lovet å levere produktet når de fikk nye på lager, men ingenting skjedde. Kunden gikk lei og krevde pengene tilbake, samt mellomlegget han måtte betale for samme vare i en annen nettbutikk. Nettbutikken avviste kravet og saken havnet på bordet hos Forbrukertvistutvalget.
Utvalget har nå behandlet saken og de gir mannen medhold. Han får både pengene tilbake og mellomlegget for å kjøpe samme vare til fullpris, ofte omtalt som et «dekningskjøp». Det var tre brudd på Forbrukerkjøpsloven der nettbutikken sviktet, mener utvalget:
§ 6. Leveringstid: Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.
§ 23. Heving: Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.
§ 24. Erstatning: Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.