Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Populær tilbudskampanje endte med erstatningskrav

La kundene hjelpe, de digger det!
Ina Kristin Haugen i ClasOhlson (Foto ClasOhlson)
Ole Martin N. Evensmo

Om nettbutikken selger mer enn de kan levere, må de være forberedt på å gi kundene økonomisk erstatning. Det viser et ferskt vedtak fra Forbrukertvistutvalget (FTU).

ANNONSE

Tilbud på nett kan noen ganger bli så godt mottatt av forbrukerne, at nettbutikken selger flere enn de har på lager. En vanlig løsning er å gi kundene beskjed om at varen likevel ikke kan leveres og kansellere ordren.

Dette er ikke i henhold til Forbrukerkjøpsloven, viser en fersk sak. der en kunde kjøpte en vare i forbindelse med «lagertømming» i en mindre nettbutikk. Kunden fikk beskjed om at varen var utsolgt og ikke kunne leveres. Kunden som allerede hadde betalt, krevde varen levert likevel. Butikken lovet å levere produktet når de fikk nye på lager, men ingenting skjedde. Kunden gikk lei og krevde pengene tilbake, samt mellomlegget han måtte betale for samme vare i en annen nettbutikk. Nettbutikken avviste kravet og saken havnet på bordet hos Forbrukertvistutvalget.

Utvalget har nå behandlet saken og de gir mannen medhold. Han får både pengene tilbake og mellomlegget for å kjøpe samme vare til fullpris, ofte omtalt som et «dekningskjøp». Det var tre brudd på Forbrukerkjøpsloven der nettbutikken sviktet, mener utvalget:

§ 6. Leveringstid: Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

§ 23. Heving: Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

§ 24. Erstatning: Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Les vedtaksbrevet fra Forbrukertvistutvalget

Del artikkel: