Som et ledd i Postens satsning på å tilby kundene større valgfrihet og møte konkurransen i markedet, lanseres nå hjemlevering innenfor inngangsdøren når kunden ikke er hjemme.
Tjenesten heter Innafor, og gjør det mulig å få pakkene levert helt inn i hjemmet. Slik skal kundene slippe å sitte hjemme og vente på pakker.
Les også: Levering på døra bra - levering innenfor døra bedre
Høy tillit
I forkant av lanseringen har Posten gjennomført en representativ undersøkelse, som viser at én av tre nordmenn er positive til å slippe postbudet innenfor døren når de ikke er hjemme.
- Tilliten til Posten blir et viktig konkurransefortrinn når vi med Innafor kan ta varene over dørstokken slik at mottaker får den levert selv om de ikke er hjemme. Det gir rask og sikker levering, samtidig som mottakerne ikke behøver å binde opp tid med å vente, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
- Så enkel som mulig
Tjenesten fungerer ved at budet først sjekker hvorvidt noen er hjemme, før døren åpnes med en egen midlertidig kode som kunden selv har delt i appen «Posten Innafor». Pakken settes så innenfor døren.
For leveranser over dørterskelen forutsettes det dog at inngangsdøren er utstyrt med digital lås. Alternativt kan kundene gi beskjed om hvor pakken kan plasseres, for eksempel i en putekasse eller bod.
- Har du et lurt gjemmested, en putekasse eller tilsvarende utenfor inngangsdøren, kan vi etter avtale levere varene dine der. Utgangspunktet vårt er at tjenesten vår skal være så enkel som mulig for mottakerne, sier Wille.
Flere med digital kodelås
Rundt 18 prosent av den norske befolkningen har allerede installert en digital kodelås på inngangsdøren hjemme. Videre viser Postens undersøkelse at ytterligere 38 prosent planlegger å få det installert.
- Fra testperioden ser vi også at tilbudet er spesielt populært hos barnefamilier, som ofte har en travel hverdag. Da er det greit å slippe å tenke på at en også skal rekke å hente en pakke på butikken.